dr. AF (Ayla) Schwarz
Biografie
Dr. Ayla Schwarz is universitair docent 'Implementatie en Engagement in Digitale Gezondheid' bij de leerstoelgroep Consument en Gezonde Leefstijl. Zij rondde haar Bachelor- en Masteropleiding (2011-2016) Toegepaste Communicatiewetenschappen af aan de Universiteit Wageningen. Aan de Universiteit Gent voltooide Ayla haar proefschrift (2019) over gebruikersbetrokkenheid bij serious games ter bevordering van fysieke activiteit onder adolescenten. Sinds 2019 is Ayla actief in onderwijs, projectcoördinatie en onderzoek binnen Consumptie en Gezonde Leefstijl. Ayla was tussen 2019-2022 ondersteunend coördinator van het investeringsthema 'Eiwittransitie' en is betrokken bij diverse BSc- en MSc-cursussen op het gebied van publieke gezondheid en kwalitatieve onderzoeksmethodologie. Haar postdoctorale onderzoek (2020-2024) richtte zich op de implementatie van gamified beweegapps onder buurtsportcoaches in Nederland, met als doel duurzame betrokkenheid en gedragsverandering bij jongeren in achterstandswijken. Dit onderzoek was ingebed in het Vital@2040 project, een project van de Vitality Academy en de EWUU alliance.
Het onderzoek van Ayla richt zich op het ontwikkelen van holistische digitale gezondheidsinterventies voor jongeren door inzicht te krijgen in hoe fysieke activiteit, sedentair gedrag, slaap en voeding met elkaar samenhangen (24-uurs leefstijl), het bevorderen van duurzame adoptie en betrokkenheid via engaging/gamified ontwerpkenmerken, en het identificeren van contextuele en stakeholderfactoren voor effectieve implementatie in de praktijk. Gezamenlijk hebben deze onderzoekslijnen als doel om engaging en opschaalbare interventies te creëren die bijdragen aan blijvend gezond gedrag bij jongeren. Door een sociaal-ecologisch perspectief te hanteren wil Ayla beter begrijpen hoe digitale gezondheidsinterventies werken en hoe interactie-effecten spelen, van de individuele gebruiker tot opschaling door beleidsmakers, om zo effectiever verandering te realiseren.
Ayla is momenteel projectleider (PI) van het BEweegAPP+ project. In dit door ClickNL gefinancierde project wordt onderzocht hoe gamification kan worden geadopteerd, geïmplementeerd en opgeschaald in beleid, aan de hand van concepten zoals innovatievermogen.
Ayla is betrokken bij de begeleiding van een promotieonderzoek over Data Science and AI in the Online Food Environment project.
Ayla werkt samen met industriële partners, publieke organisaties, burgers en onderzoekers.