Studentinformatie

Terugblik Twittercollege studeren en slikken

Prof. dr. Renger Witkamp gaf dinsdag 3 december 2013 het eerste Twittercollege van Wageningen University. Via Twitter #studiedoping konden studenten en andere geïnteresseerden live deelnemen.

Modernisering van het onderwijs

Wageningen University is continu bezig met het verbeteren en moderniseren van het onderwijs. Interactie en laagdrempelig contact tussen docent en student speelt daarbij een belangrijke rol. Met het Twittercollege werd hierop ingespeeld door gebruik te maken van de communicatiemogelijkheden die sociale media te bieden hebben.

#studiedoping

Brain boosters, anti-stress pillen en slaaponderdrukkers: prof. Witkamp besprak de onorthodoxe maatregelen die studenten kunnen nemen om goede cijfers te halen. Tijdens het college kwamen de effecten van diverse middelen aan bod: van drugs zoals ritalin of modafinil of onschuldigere middelen zoals koffie of visoliepillen. Tijdens dit college konden studenten meetwitteren via #studiedoping.

Interactie tijdens het college

80 studenten waren aanwezig bij het college en een paar honderd mensen keken live mee via de livestream of twitterden mee via #studiedoping. Niet alleen vanuit Nederland maar ook vanuit de Verenigde Staten, Zuid-Afrika, Zweden en Indonesië. #studiedoping was dan ook even trending topic in Nederland.

Renger Witkamp speelde tijdens het college in op de reacties en meningen die via Twitter werden gegeven waardoor een interactief college ontstond met aanwezigen in de collegezaal en degenen die het online volgden middels een livestream.

Studenten deden zelf ook actief mee aan de discussie door vragen te stellen als “#studiedoping verbieden, moeten studenten straks net als sporters hun 'whereabouts' opgeven en na ieder tentamen een plasje doen?” of “#studiedoping accepteren? Worden goede leerprestaties dan alleen iets voor de rijkere student die elke tentamenweek een pilletje kan kopen?”

Renger Witkamp gaf aan dat het in het begin wennen was aan het gebruik van het nieuwe medium, maar dat hij zich deze manier van interacteren in de loop van het college wel eigen kon maken. Bovendien kon Witkamp, door vragen te stellen als “Twitter eens wie je bent en waarom je hier zit”, makkelijk het kennisniveau en de insteek van zijn publiek peilen.

Wageningen University ziet dit eerste Twittercollege als een succes waarbij zowel de manier van lesgeven als het onderwerp goed in de smaak viel bij de studenten.

Prof.dr. Renger Witkamp

Prof.dr. Renger Witkamp is hoogleraar Voeding en Farmacologie.  Zijn vakgebied bestrijkt daarmee twee grensvlakken, namelijk dat tussen gezondheid en ziekte, en dat tussen voeding en medicijnen.  Een gebied ook met vaak zeer uiteenlopende- en soms extreme meningen over wat gezond is en wat niet.