Studentenverhaal

Ervaring van Jan-Willem Heesakkers

De online Food Technology cursussen bieden professionals in de voedingsmiddelenindustrie de mogelijkheid om hun expertise te verdiepen, verbreden en actualiseren. De cursussen kunnen los van elkaar, of als volledige online master’s programma gevolgd worden. Benieuwd hoe deelnemers de cursussen ervaren?

De module heeft veel diepgang en de leerstof is afwisselend, zinvol en boeiend.
Jan-Willem Heesakkers (projectmanager Processing bij NIZO) over de online cursus Microbiologie.

Naar welke kennis was je opzoek?

Ik wilde graag mijn kennis van Microbiologie bijspijkeren om proefopstellingen van productieprocessen beter te kunnen inschatten op microbiële risico’s binnen Safety Management. Ik hoef geen expert te zijn in dit vakgebied maar voelde wel de behoefte om mijn kennis te vergroten om mijn werk beter te kunnen uitvoeren. Gelukkig wilde mijn werkgever NIZO ook investeren in het bijspijkeren van mijn kennis.

Waarom heb je gekozen voor deze online cursus?

Ik was op zoek naar een online opleiding en kwam uit op de website van Wageningen University & Research (WUR). Omdat ik zelf aan de WUR gestudeerd heb voelde het meteen vertrouwd en daarnaast sloot de cursus Advanced Food Microbiology goed aan bij wat ik zocht. Ook de prijs-kwaliteitverhouding sprak mij aan.

Hoe heb je de cursus ervaren?

Vier weken lang heb ik één werkdag en één dag vrije tijd besteed aan het volgen van de module. Dit moest ik bewust inplannen, maar leverde me in korte tijd veel nieuwe kennis op. De module heeft veel diepgang en omvat veel leerstof, ongeveer goed voor 75 studie-uren. Best pittig naast het werken, maar ook wel afwisselend, zinvol en boeiend. De module is een mix van kennisclips, opgenomen colleges en slides met informatieblokken. Door de tussentoetsen en het oefenexamen beheerste ik de leerstof om het eindexamen goed af te kunnen sluiten. Achteraf bezien kan ik zeggen dat het me goed is bevallen.

Heb je nog tips voor geïnteresseerden?

Het tussentijdse contact met docenten verliep digitaal en ging naar wens. Face-to-face contact of een belletje had ik prettig gevonden, daar moeten waarschijnlijk wel meer mensen even aan wennen. Verder kan ik anderen zeker deze module aanraden! Het is wel verstandig om van te voren te checken of je basiskennis voldoende is om de cursus van je wens te volgen.

Vragen over een online Food Technology cursus? Wil je bijvoorbeeld weten of je voorkennis voldoende aansluit bij de cursus van je keuze? Neem dan contact op met Chantal Doeswijk. Zij helpt je graag.