Leren van én met elkaar!

22 september 2022

De zomervakantie is weer voorbij en het studiejaar is weer gestart! Dat betekent ook dat onze activiteiten met het onderwijs weer in volle gang zijn. Onder andere met Zone.College en Van Hall Larenstein staan er weer veel activiteiten op stapel!

Afgelopen jaar zijn we via Praktijkrijk Leren nauwer gaan samenwerken met Zone.College. Zo kwam een grote groep eerstejaarsstudenten Loonwerk en Veehouderij één keer per week naar Agro-innovatiecentrum De Marke voor een praktijkrijk onderwijsprogramma rondom de thema's Bodem, Graslandbeheer en Telen Voedergewas. Dit programma gaan we vanaf januari 2023 weer vervolgen met de nieuwe lichting eerstejaars! Met de ervaringen van afgelopen jaar werken we aan verbeteringen van het onderwijsprogramma, om ervoor te zorgen dat studenten nog beter de theorie leren toepassen in de praktijk.

Omdat de groep studenten dit jaar twee keer zo groot is als vorig jaar, vraagt dit wel een andere aanpak. Zo zijn we komend jaar met deze groepen minder vaak op De Marke, maar gaan ze juist vaker naar andere bedrijven toe. Daarbij kiezen we koplopers onder de boeren en loonwerkers, waardoor studenten kennismaken met de nieuwste inzichten en opvattingen uit de praktijk. Studenten krijgen inzicht in hoe die verschillende praktijken zich van elkaar onderscheiden en hoe verschillende agrariërs naar hun praktijk kijken, en leren door de ogen van een ander naar de praktijk te kijken. Zo wordt hun blik op de sector breder, wat ze uiteindelijk ook helpt om zelfbewust keuzes te maken in hun eigen werk.

Ook met studenten uit andere leerjaren zijn we alweer aan de slag: zo zijn de tweedejaars deze maand al enkele keren op De Marke om onder andere te leren van de demovelden en proefvelden en gaan we later in het jaar rondom het project Natuurinclusieve Landbouw ook met studenten aan de slag, onder andere om studenten biodiversiteit te leren monitoren.

Kennisontwikkeling met Van Hall Larenstein

Afgelopen jaar hebben we al verschillende groepen van de Hogeschool Van Hall Larenstein uit Velp mogen verwelkomen. Zo organiseerden we een lesdag over de data-analyse van de data van koesensoren, waarbij observaties worden gecombineerd met de sensordata. Dit jaar gaan we verder met deze en andere projecten, maar de ambitie is hoger. Het gaat niet alleen om het overdragen van kennis, maar om studenten zélf ook actief te laten bijdragen aan kennisontwikkeling en kennisverspreiding. Zo hebben twee studenten zich bijvoorbeeld voor hun afstudeerproject vastgebeten in de vraag hoe natuurinclusieve landbouw kan worden gerealiseerd in 't Klooster (het waterwingebied waarin De Marke ligt). Martha Bos studeert Management van de Leefomgeving, Natasha Keijzer zit in het laatste jaar van de studie Bos- en Natuurbeheer. Samen zijn zij een sterk team dat zowel op beleidsniveau als op landbouw en ecologisch vlak dit vraagstuk gaan aanpakken, met als startpunt de situatie op De Marke. In latere nieuwsbrieven meer over hun bevindingen en adviezen!

Ook gaat de hogeschool in samenwerking met Agro-innovatiecentrum De Marke een eenvoudige monitoringstool ontwikkelen voor natuurinclusieve landbouw, die studenten en boeren kunnen gebruiken. Ook met andere ontwikkelvraagstukken vanuit De Marke gaan studenten in het komende jaar nog aan de slag. Zo leren we van én met elkaar.