Boost voor Wageningse startups door beschikbaar risicokapitaal Future Food Fund

11 april 2023

Voor alle agrifood startups, inclusief Wageningse spin-offs, is risicokapitaal cruciaal om hun innovaties te ontwikkelen. Wageningen University & Research (WUR) werkt samen met Future Food Fund om de groei van agrifood startups te bevorderen en baanbrekende innovatie te stimuleren. Future Food Fund, de Nederlandse milieu-investeerder, heeft onlangs de eerste closing van zijn tweede fonds, FFF II, op 20M gevierd en verwacht een tweede en laatste closing op 50M in de zomer van 2023.

Het netwerk van het fonds helpt startups hun maatschappelijke en duurzame doelen te bereiken. Door producten daadwerkelijk op de markt te brengen, kunnen ze transities versnellen en de impact vergroten, “ aldus Sebastiaan Berendse, directeur Waardecreatie, Wageningen University & Research.

Naast WUR participeren impact gedreven ondernemers, familiebedrijven en regionale ontwikkelingsmaatschappijen Oost NL en NOM in het fonds. Future Food Fund beschikt over een internationaal impact netwerk dat transformatie realiseert in de meest urgente food & agri thema's zoals smart farming, regeneratieve landbouw, biobased ingrediënten en alternatieve eiwitten.

Het waarborgen van de duurzaamheid van onze planeet betekent dat veel sectoren de komende jaren ingrijpend moeten transformeren om de gestaag groeiende effecten van klimaatverandering te verzachten. Regeringen, industrieën en consumenten moeten samen deze enorme uitdaging aangaan. Durfkapitaal dat investeert in innovatie kan een belangrijke rol spelen in de noodzakelijke transformatie.

Investeren in agrifoodtechnologie is de snelste manier om de transformatie van onze voedselsystemen positief te beïnvloeden, wij zien het als onze verantwoordelijkheid om daaraan bij te dragen
Peter Arensman, Future Food Fund

Nederland en specifiek Wageningen is koploper als het gaat om het versnellen van transities in food & agri. Kennisinstellingen, onderzoek en ervaring, evenals aantrekkelijke ecosystemen en netwerken zijn direct beschikbaar en dragen bij aan de groei startups en scale-ups.