Studentenverhaal

Student Jan Groen - BSc Biotechnologie

Jan Groen is bezig met zijn derde jaar van de BSc Biotechnologie. Hij is vanuit Duitsland naar Nederland gekomen om in Wageningen te studeren.

Na de eerste paar basisvakken begon het leuk te worden!

Studiekeuze

“Ik heb de opleiding Biotechnologie gekozen omdat ik Biologie, Scheikunde en Natuurkunde de leukste vakken vond op de middelbare school. In Duitsland kon ik hier niets mee doen, omdat mijn cijfers niet goed genoeg waren. Toen ben ik naar de opleidingen in Nederland gaan kijken en de opleiding Biotechnologie leek me ideaal. Overigens kon ik al Nederlands toen ik naar Nederland kwam, omdat mijn ouders allebei Nederlands zijn. Die vinden het erg leuk dat één van hun zoons terug naar Nederland is gegaan!”

Opleiding

“In het begin vond ik de opleiding Biotechnologie best saai omdat je dan veel basis- en introductievakken moet volgen. Maar toen ik daarmee klaar was kwamen de interessante vakken! Wat ik fijn vind van de opleiding Biotechnologie is dat je veel meer practica hebt dan in Duitsland. Ik houd ervan om in het lab te staan en met beestjes te spelen. In Duitsland heb je veel grote colleges en af en toe een werkgroep, maar je staat nauwelijks in een lab. Ook hoorde ik van mijn Duitse vrienden periodes  dat je een half jaar lang aan één stuk door 5 à 6 vakken volgt die je op het laatst in één keer afsluit. Hier volg je 6 weken lang 2 vakken die je daarna in een tentamenweek afrond. Die kortere periodes werken erg goed!”

Studentenleven

“Ik ben lid van de studenten- en jongerenvereniging Unitas en ik houd van sporten en bier drinken.” Als je Jan Groen naar het verschil tussen Nederland en Duitsland vraagt luidt zijn antwoord dat Nederlanders veel opener zijn dan Duitsers. “Ik weet natuurlijk niet precies hoe het op de Duitse universiteiten is, maar ik heb er wel wat gezien en ik hoor veel verhalen van mijn Duitse vrienden. Die openheid merkte ik vooral tijdens de Algemene Introductie Dagen van de universiteit. Tijdens de sportdag rustte ik even op een bankje uit. Vervolgens ging er iemand naast me zitten en begon een praatje. In Duitsland gebeurt dat gewoon niet. Ik vond dat echt wel even wennen!“

Toekomstplannen

“Ik  wil een Master gaan volgen, maar welke weet ik nog niet. Ik denk dat ik wel in Wageningen blijf, maar zelfs dat weet ik nog niet helemaal zeker. Ook wil ik graag een PHD doen en later bij een bedrijf werken. En als het lukt zou ik de Nobelprijs wel willen winnen, dat zou leuk zijn!”

Terug naar Studenten vertellen