
Ontwerpwedstrijd
Basisschoolleerlingen uit groep 5 tot en met 8, uit het hele land, kunnen jaarlijks meedoen aan de ontwerpwedstrijd van Wetenschapsknooppunt Wageningen University. Ontdekken, onderzoeken en ontwerpen maar!
Week 13 (27 t/m 31 maart) ontvangen de deelnemers feedback op hun ontwerp. De vijf groepen met de beste en vernieuwendste ontwerpen doen mee in de finale op woensdagmiddag 5 april 2023. De finale vindt plaats op de Wageningen campus, in het gebouw Orion.
Prijzen
De 3 groepjes die volgens de jury de beste ontwerpen hebben ingeleverd ontvangen een educatief prijzenpakket:
- In het prijzenpakket van de nummer 1 vinden zij Kleinkijkers, deze digitale loeps kan je aansluiten op je computer en kunnen tot 43x kunnen vergoten.
- In het pakket van nummer 2 zitten twee Praatloeps, waarmee je tijdens gebruik geluidsopnamen kunt maken.
- En bij de nummer 3 zitten twee maal een Zakmicroscoop in het pakket, deze kan een vergroting maken tot 120x met 2x optische zoom.
De prijzen nodigen uit om verder op onderzoek te gaan in de klas! Het prijzenpakket is verder gevuld met iets lekkers voor de hele klas, een ingelijst certificaat en leuke rugzakjes voor het team.
Jury
De vakjury bestaat ieder jaar uit een wetenschapper van Wageningen University & Research en een medewerker van het Wetenschapsknooppunt. Dit jaar zijn dat:
- dr. T (Tamara) Hoppenbrouwers, bioloog/immunoloog aan de Wageningen Universiteit;
- Hilco van Stuyvenberg, didacticus Wetenschapsknooppunt Wageningen University en opleidingsdocent Leraar Basisonderwijs Christelijke Hogeschool Ede;
- MSc Bart Moerings, promovendus bij Humane Voeding en Gezondheid met een expertise in immunologie.
Ontwerpwedstrijd 2022/23: Train je superhelden
Bedenk een product of een concrete manier om superhelden te helpen voor een bepaalde doelgroep.
- Hoe maak je superhelden sterker?
- We horen dus in contact te komen met bacteriën en virussen want dan gaat je afweersysteem juist trainen.
- Er zijn doelgroepen die juist een zwakker afweersysteem hebben, denk aan baby’s en peuters, chronisch zieken of oude mensen. Deze groepen hebben meer last van ziektes of hier duurt het herstel langer.
- Denk out of the box naar oplossingen, dus wees creatief en innovatief.
- Kunnen jullie “een trainingsschema” bedenken voor de door jullie gekozen doelgroep?
Eerst nog even dit:
- Jullie groepje mag uit minimaal 4 tot maximaal 6 leerlingen bestaan.
- Vanaf 7 december kun je het groepje aanmelden. Tot maandag 20 maart 2023, 13.00 uur kun je het ontwerp inleveren.
- Van jullie school mogen maximaal twee groepjes meedoen. Ieder groepje moet zich apart aanmelden.
- Week 13 (27 t/m 31 maart) ontvangen de deelnemers feedback op hun ontwerp.
- De vijf groepen met de beste en vernieuwendste ontwerpen doen mee in de finale op woensdagmiddag 5 april 2023. De finale vindt plaats op de Wageningen campus.
Aan de slag... ook vanuit huis
Weten de leerlingen al veel van het afweersysteem? Je kunt de onderzoekend- en ontwerpend leren cyclus gebruiken om met de leerlingen tot een ontwerp te komen. Gebruik hierbij ook de voorbeeldplanning en de web-app TOOL. Met TOOL kunnen leerlingen zelfstandig hun onderzoek starten!
College Tamara Hoppenbrouwers, Paul Vos en Harry Wichers
Het thema "Superhelden in mijn lichaam" stond centraal in het college dat Tamara Hoppenbrouwers, Paul Vos en Harry Wichers gaven tijdens de Kinderuniversiteit editie 2022. Bekijk hieronder het college!
- Het social media element kan niet getoond worden - controleer uw instellingen
Inspiratie en bronnen
WUR-dossiers
In de lijst met WUR-dossiers staan meerdere dossiers over het afweersysteem.
Vraag het Google!
Via Google (of een andere zoekmachine) is nog veel meer te vinden over het immuunsysteem en weerbaarheid! Laat de leerlingen achtergrond informatie over het afweersysteem opzoeken en vooronderzoek doen. Googelen maar!
Ideeën pitchen
Leerlingen kunnen in de klas of online in groepjes aan de slag gaan en hun ideeën aan elkaar pitchen via Skype, Zoom of Teams. Je kunt verder de onderzoekend en ontwerpend leren-cyclus gebruiken om met de leerlingen tot een ontwerp te komen.
TOOL: hulpmiddel jullie ontwerp
TOOL zorgt er voor dat de opzet van jullie ontwerp goed van start gaat. Het helpt jullie de juiste stappen te zetten. Gebruik deze! Jullie kunnen de stappen uit het model van onderzoekend en ontwerpend leren daarnaast gebruiken voor de indeling van de hoofdstukken.
Voorbeeldplanning
Met de voorbeeldplanning kunnen jullie elke week een lesmoment voor ontwerpend leren reserveren en het kan een aanvulling zijn op het reguliere programma.
In de voorbeeldplanning geven we jullie een idee. Bij iedere stap is het handig om een kleine samenvatting te schrijven van jullie activiteiten in het format Word-document. Jullie voegen dit document ook toe bij de inzending.
Voorbeeld hoofdstukindeling en model onderzoekend ontwerpend leren
In het ontwerpverslag met voorstel hoofdstukindeling staan een aantal tips hoe je het digitale document met jullie ontwerp vorm kunt geven. Het zijn suggesties en denkrichtingen. Jullie hoeven niet aan alle suggesties te voldoen.
Download het ontwerpverslag met voorstel hoofdstukindeling
In het ontwerpverslag staan ook de stappen uit het model van onderzoekend en ontwerpend leren. Deze kunnen jullie ook gebruiken voor de indeling van de hoofdstukken. Klik op de afbeelding van het model voor een vergroting.

Hoe lever je je ontwerp aan?
Geef in één Word-document (dus geen losse bijlagen) kort en bondig een beeld van het plan van aanpak en het resultaat (inleiding en conclusie met foto’s en filmpjes van het ontwerp). Het document mag teksten, foto's, screenshots en linkjes bevatten. Waarom koos je voor dit onderwerp, wat was je werkwijze, hoe ziet het eruit? Vertel het ons! Laat je inspireren door het ontwerpverslag.
Download het ontwerpverslag met voorstel hoofdstukindeling
Om te zorgen dat onze mailbox niet overvol loopt, vragen we je documenten die zwaarder dan 5MB zijn met WeTransfer te versturen.
Tot slot: privacy
De inzendingen die een prijs winnen, worden gepubliceerd op onze website. Bij ieder gepubliceerd idee zijn de naam en plaats van de school en de klas zichtbaar. De winnende scholen gaan akkoord met publicatie van het idee, klas- en naamsvermelding en vermelding van de plaats van de school in uitingen van het Wetenschapsknooppunt. Dit gebeurt door vermelding op onze website en via persberichtgeving.


De ontwerpwedstrijd wordt uitgevoerd in opdracht van Provincie Gelderland voor Techniekpact.