Ontwerpwedstrijd

Basisschoolleerlingen uit groep 5 tot en met 8, uit het hele land, kunnen jaarlijks meedoen aan de ontwerpwedstrijd van Wetenschapsknooppunt Wageningen University. Ontdekken, onderzoeken en ontwerpen maar!

De winaar is bekend!

De jury heeft met veel aandacht en plezier de ontwerpen van de vijf finalisten bekeken. Maar er kon er maar één de winnaar zijn; de Ericaschool uit Rhenen met hun app/site CappO2. Lees hieronder meer in het nieuwsbericht en bekijk de foto's van de finale.

Ontwerpwedstrijd 2021/'22: CO2 weg ermee!

Extra CO2 in de lucht zorgt ervoor dat het klimaat op aarde opwarmt. Dat leidt tot veel problemen op aarde, bijvoorbeeld met meer extreem weer, overstromingen en droogte. De bossen en oceanen op aarde helpen: ze nemen een deel van het CO2 op. Maar door meer CO2 in de oceaan, verzuurt het water en daar kan bijvoorbeeld koraal niet tegen. Hoe dan ook moet de hoeveelheid CO2 omlaag. Politici weten het wel, maar doen ze genoeg? Wij kunnen zelf ook wat bijdragen!

Hoe stoten we minder CO2 uit? Hoe halen we de CO2 die al in de lucht zit er weer uit? Bedenk en ontwerp een plan waarmee je zelf kunt bijdragen aan de strijd tegen klimaatverandering! Laat je inspireren door winnaars van vorige ontwerpwedstrijden (rechts op deze pagina) en door de bronnen verderop op deze pagina.


Eerst nog even dit:

  • Jullie groepje moet uit 4 personen bestaan.
  • Vanaf 7 december kun je je groepje aanmelden, tot vrijdag 11 maart 2022, 10.00 uur kun je het ontwerp inleveren.
  • Van jullie school mogen maximaal twee groepjes meedoen. Ieder groepje moet zich apart aanmelden.
  • Dinsdag 22 maart ontvangen de deelnemers feedback op hun ontwerp.
  • De vijf groepen met de beste en vernieuwendste ontwerpen doen mee in de finale op woensdag 30 maart 2022. De finale vindt in het nieuwe onderwijsgebouw Aurora op Wageningen Campus plaats.

Lees alle voorwaarden hier

Locatie finale

Aan de slag... ook vanuit huis

Weten de leerlingen al veel van CO2? Neem ze mee in de les over CO2 voor in de klas of bekijk het online college van Wouter Peters en Ingrid Luijkx. Laat de leerlingen vanuit huis een woordenweb over CO2 maken. Hier kunnen zij de WUR-dossiers over klimaat bij gebruiken. Je kunt verder de onderzoekend- en ontwerpend leren cyclus gebruiken om met de leerlingen tot een ontwerp te komen. Gebruik hierbij ook de voorbeeldplanning en de web-app TOOL. Met TOOL kunnen leerlingen zelfstandig hun onderzoek starten!

TIP: begin 2022 is een goed moment om met ontwerpen te beginnen. Plan iedere week wat tijd in voor de leerlingen om aan hun ontwerp te werken.

Online college Wouter Peters en Ingrid Luijkx

Het thema CO2 stond centraal in het college dat Wouter Peters en Ingrid Luijkx gaven tijdens de Kinderuniversiteit editie 2021: de Ademhaling van de Aarde. Bekijk hieronder het college!

- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan

Inspiratie en bronnen


WUR-dossiers

In de lijst met WUR-dossiers staan meerdere dossiers over klimaat.

Vraag het Google!

Via Google (of een andere zoekmachine) is nog veel meer te vinden over de CO2 en klimaatverandering! Laat de leerlingen achtergrond informatie over CO2 opzoeken en vooronderzoek doen. Googelen maar!

Ideeën pitchen

Leerlingen kunnen in de klas of online in groepjes aan de slag gaan en hun ideeën aan elkaar pitchen via Skype, Zoom of Teams. Je kunt verder de onderzoekend en ontwerpend leren-cyclus gebruiken om met de leerlingen tot een ontwerp te komen.

TOOL: hulpmiddel jullie ontwerp

TOOL zorgt er voor dat de opzet van jullie ontwerp goed van start gaat. Het helpt jullie de juiste stappen te zetten. Gebruik deze! Jullie kunnen de stappen uit het model van onderzoekend en ontwerpend leren daarnaast gebruiken voor de indeling van de hoofdstukken.

Ontdek TOOL

Voorbeeldplanning

Met de voorbeeldplanning kunnen jullie elke week een lesmoment voor ontwerpend leren reserveren en het kan een aanvulling zijn op het reguliere programma.

In de voorbeeldplanning geven we jullie een idee. Bij iedere stap is het handig om een kleine samenvatting te schrijven van jullie activiteiten in het format-worddocument. Jullie voegen dit document ook toe bij de inzending.

Download hier de voorbeeldplanning

Voorbeeld hoofdstukindeling en model onderzoekend ontwerpend leren

In het ontwerpverslag met voorstel hoofdstukindeling staan een aantal tips hoe je het digitale document met jullie ontwerp vorm kunt geven. Het zijn suggesties en denkrichtingen. Jullie hoeven niet aan alle suggesties te voldoen.

Download het ontwerpverslag met voorstel hoofdstukindeling

In het ontwerpverslag staan ook de stappen uit het model van onderzoekend en ontwerpend leren. Deze kunnen jullie ook gebruiken voor de indeling van de hoofdstukken. Klik op de afbeelding van het model voor een vergroting.

Model onderzoekend en ontwerpend leren

Download hier de PowerPointpresentatie

Hoe lever je je ontwerp aan?

Geef in één Word-document (dus geen losse bijlagen) kort en bondig een beeld van het plan van aanpak en het resultaat (inleiding en conclusie met foto’s en filmpjes van het ontwerp). Het document mag teksten, foto's, screenshots, linkjes, et cetera bevatten. Waarom koos je voor dit onderwerp, wat was je werkwijze, hoe ziet het eruit? Vertel het ons! Laat je inspireren door het ontwerpverslag.

Download het ontwerpverslag met voorstel hoofdstukindeling

Om te zorgen dat onze mailbox niet overvol loopt, vragen we je documenten die zwaarder dan 5MB zijn met WeTransfer te versturen.

Jury


De vakjury bestaat ieder jaar uit een wetenschapper van Wageningen University & Research en een medewerker van het Wetenschapsknooppunt. Dit jaar zijn dat:

  • dr. Ingrid Luijkx, universitair docent bij Omgevingswetenschappen, afdeling Meteorologie & Luchtkwaliteit;
  • Imme Benedict, docent en onderzoeker meteorologie;
  • Hilco van Stuyvenberg, didacticus Wetenschapsknooppunt Wageningen University en opleidingsdocent Leraar Basisonderwijs Christelijke Hogeschool Ede.

Prijzen

De 3 groepjes die volgens de jury de beste ontwerpen hebben ingeleverd ontvangen een educatief prijzenpakket:

  • In het prijzenpakket van de nummer 1 vinden zij Kleinkijkers, deze digitale loeps kan je aansluiten op je computer en kunnen tot 43x kunnen vergoten.
  • In het pakket van nummer 2 zitten twee Praatloeps, waarmee je tijdens gebruik geluidsopnamen kunt maken.
  • En bij de nummer 3 zitten twee maal een Zakmicroscoop in het pakket, deze kan een vergroting maken tot 120x met 2x optische zoom.

De prijzen nodigen uit om verder op onderzoek te gaan in de klas! Het prijzenpakket is verder gevuld met iets lekkers voor de hele klas, een ingelijst certificaat en leuke rugzakjes voor het team.


Tot slot: privacy

De uitslag van de finale van de ontwerpwedstrijd kan worden gefilmd, als een bezoek aan de campus op dat moment niet mogelijk is. De foto die de finalisten insturen van hun ontwerp wordt hierin geplaatst. De inzendingen die een prijs winnen, worden gepubliceerd op onze website. Bij ieder gepubliceerd idee zijn de naam en plaats van de school en de klas zichtbaar. De winnende scholen gaan akkoord met publicatie van het idee, klas- en naamsvermelding en vermelding van de plaats van de school in uitingen van het Wetenschapsknooppunt. Dit gebeurt door vermelding op onze website en via persberichtgeving.

Alles over de WUR en de privacywetgeving vind je hier

logo_provincie_gelderland.png

logo_Techniekpact.png

De ontwerpwedstrijd wordt uitgevoerd in opdracht van Provincie Gelderland voor Techniekpact.