Project

Naar gezondere en duurzamere winkels

Nederlandse consumenten eten niet gezond genoeg, daardoor is het risico op voedingsgerelateerde ziekten groot. Dit kost de maatschappij geld en beïnvloed de kwaliteit van leven negatief. De uitdaging is om gezonder te eten, waardoor we gezonder blijven en worden. Dat wil de consument zelf ook: gezondheid is één van de belangrijkste aankoopargumenten voor voedsel. Maar, in de supermarkt maakt de consument toch niet altijd de gezonde keuze.

Het lukt consumenten beter om een gezonde keuze te maken als de omgeving hen hierbij ondersteunt. Dit geldt ook voor de duurzame keuze.

Een duwtje in de rug kan consumenten dus helpen.

Het is echter nog niet altijd duidelijk welke aanpassingen het meest effectief zijn om consumenten te ondersteunen.

Wat levert het onderzoek op?

Het doel van deze publiek-private samenwerking (PPS) is dan ook om meer inzicht te krijgen in voedselkeuzegedrag van consumenten in de retailsetting, met focus op de omgeving/context. Daarbij kijken we naar de effecten op langere termijn en ontwikkelen we de interventies zó dat ze daadwerkelijk geimplementeerd kunnen worden in de praktijk.

Aan het eind van het project hebben we inzicht in:

  • voedselkeuzegedag van de consument in retailsetting
  • hoe we de verkoop van gezonde producten kunnen verhogen
  • de effectiviteit van verschillende interventies

Onderzoeksmethode

We onderzoeken dit door middel van interventies op de winkelvloer. Deze ontwikkelen en testen we samen met de betrokken partners.