Wageningen heeft ons meegenomenin de wereld van food

Testimonial

“Wageningen heeft ons meegenomen in de wereld van food”

Met innovaties komen die bijdragen aan een veilige, duurzame en efficiënte zorg. Dat is de missie van IMS Medical. Wageningen Food & Biobased Research ontwikkelde voor het bedrijf vorig jaar een gel die het slikken van medicijnen gemakkelijker maakt en de bittere smaken ervan maskeert. “Ziekenhuizen zijn nu al enthousiast”, zegt René Mijs, commercieel directeur bij IMS.

René Mijs, commercieel directeur bij IMS Medical
Maar zoveel als we weten over technische apparaten, zo weinig weten we van voedingsmiddelen
René Mijs, commercieel directeur bij IMS Medical

De technologen bij IMS Medical ontwikkelen doorgaans handige apparaten voor de zorg, zoals pillenmalers en robots die ziekenhuisbedden schoonmaken. “Maar we merken dat ziekenhuizen ook steeds meer behoefte hebben aan niet-technische oplossingen”, zegt Mijs.

Twintig procent van alle ouderen kampt met slikproblemen, een percentage dat in verzorgingsverhuizen kan oplopen tot veertig. “Een pillenmaler biedt vaak, maar lang niet altijd, uitkomst”, zegt Mijs. “Sommige pillen smaken heel bitter als ze vermalen zijn, of mogen überhaupt niet vermalen worden.” Dergelijke medicijnen worden nu ingenomen met appelmoes of yoghurt. Die aanpak kan de werking van medicatie beïnvloeden en is niet voor elke patiënt even geschikt. Dit maakt het arbeidsintensief voor het verzorgend personeel.”

Gouden idee

Kunnen we een universele slikgel ontwikkelen die de bittere smaak van pillen wegvangt en ze gemakkelijk door de keel laat glijden, zo vroegen ze zich bij IMS Medical af. Een gouden idee dat goed aansluit bij onze bestaande portfolio, vond de commercieel directeur. “Maar zoveel als we weten over technische apparaten, zo weinig weten we van voedingsmiddelen.”

Het bedrijf ging op zoek naar een partner die wel de juiste kennis en
ervaring in huis had en kwam al snel uit bij Wageningen Food & Biobased
Research. “Ik ben biochemicus en wist dat ze op het juiste vlak onderzoek deden”, zegt Mijs. “Wageningen heeft bovendien een goede wetenschappelijke reputatie en staat bekend als betrouwbare samenwerkingspartner.”

Veel kennis

Experts van Wageningen Food & Biobased Research met kennis van slikproblemen bij ouderen stelden voor om de onderzoeksvraag praktisch en multidisciplinair op te pakken. “Die aanpak trok ons over de streep”, aldus Mijs.

De twee partijen maakten samen een projectplan, waarna de Wageningse onderzoekers in mei 2017 aan de slag gingen. De productontwikkelaars in het team ontwikkelden recepturen voor verschillende smaakvarianten en texturen. Hun collega’s gespecialiseerd in consumentenstudies lieten het product beoordelen op smaak(maskering) en slikbaarheid. Zij benaderden hiervoor leden van SenTo, een consumentenpanel dat Wageningen Food
& Biobased Research vaak inzet bij onderzoek naar voedselkeuzes,
productbeleving en eetgedrag van oudere consumenten. Behalve aantrekkelijk voor de consument moest de gel ook betaalbaar zijn.

Proefverpakking

In september 2017 lag er een receptuur, waar de productontwikkelaars bij IMS mee verder gingen. De slikgel, doorzichtig en gebaseerd op cellulose, is sinds 2018 op de markt. “We hebben voor de twee smaken die als beste uit de bus kwamen – koffie en anijs – een proefverpakking gemaakt en het product voorgelegd aan klanten in dertig verschillende landen”,
vertelt Mijs. “Op basis van hun reacties brengen we nog variaties aan in dikte en smaak.”

Aan de hand genomen

Mijs kijkt met een goed gevoel terug op de samenwerking. “De experts van Wageningen Food & Biobased hebben ons meegenomen in een wereld die helemaal nieuw voor ons was”, zegt hij. “Ze maakten onze vragen helder en kwamen met concrete resultaten waar wij weer mee verder
konden.”

Bij IMS Medical wagen ze zich inmiddels aan de volgende uitdaging:
certificering/registratie van de slikgel. “Er moet nog beoordeeld worden of de gel een voedingsmiddel is, of een medisch hulpmiddel. Dit product zit op de grens tussen die twee”, zegt Mijs. “Zouden ze hier in Wageningen ook verstand van hebben?”

Over

René Mijs is commercieel directeur bij IMS Medical in Grootebroek, Nederland.