Dilemma Dialoog: voor nieuwe perspectieven op landbouw, voedsel en natuur

De behoefte aan een langetermijnperspectief op landbouw, voedsel en natuur in Nederland is groot, maar welke keuzes moeten daarvoor worden gemaakt? En hoe kom je tot goed onderbouwde keuzes?

Organisator Wageningen University & Research

ma 11 maart 2024 14:00

Duur Aansluitend vindt een netwerkborrel plaats
Locatie Omnia, gebouwnummer 105

DE REGISTRATIE VOOR DEZE SESSIE IS GESLOTEN

Let op: deelname is alleen mogelijk na registratie.

Op maandag 11 maart vindt de Dilemma Dialoog: voor nieuwe perspectieven op landbouw, voedsel en natuur plaats. In deze bijeenkomst gaan Wageningen University & Research en diverse belanghebbenden bij de Nederlandse landbouw, voedsel en natuur samen op zoek naar antwoorden.

In dialoog

Tijdens deze middag benaderen de deelnemers bestaande vraagstukkenals dilemma’s. Dat legt de knelpunten en hun onderlinge samenhang bloot en biedt verfrissende nieuwe perspectieven. Zeker als dat gebeurt in samenwerking met mensen met andere perspectieven.

Ze verkennen de keuzes waar we voor staan, de consequenties van individuele keuzes én die van anderen, mogelijke alternatieven en de nodige vervolgstappen richting een langetermijnperspectief.

Om de uiteenlopende perspectieven goed aan bod te laten komen, heeft WUR een brede selectie professionals van landbouw-, voedsel- en natuurorganisaties uitgenodigd. De nadruk ligt op mensen die opereren op strategisch niveau en die open staan voor de perspectieven van anderen. Neem vooral contact met ons op als je denkt dat relevante organisaties ontbreken.

Tijd voor keuzes

Als startpunt voor een constructieve dialoog over de toekomst van landbouw, voedsel en natuur identificeerde WUR eind 2023 zes dilemma’s die medebepalend zijn voor die toekomst.

Er is veel aandacht voor acute problemen, zoals de stikstof- en de klimaatcrisis, maar er zijn meer belangrijke vraagstukken. Het is tijd voor keuzes en het dilemma-denken helpt om ze te onderbouwen.
Sjoukje Heimovaara, Voorzitter Raad van Bestuur WUR

Programma

14:00 Welkom & presentatie ‘WUR-perspectieven op landbouw, voedsel en natuur: zes dilemma’s & hun onderlinge samenhang’
14:45 Presentatie toekomstvisies Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt (NAJK), Transitiecoalitie Voedsel (TCV) en het Wereld Natuur Fonds (WWF) & bijbehorende dilemma’s uit de praktijk
15:15 Pauze
15:30 Workshops ‘Van dilemma’s naar perspectief’

Elke workshop start aan de hand van één van de gepresenteerde toekomstvisies: tot welke dilemma’s en keuzes leiden die visies? Om vervolgens breder in gesprek te gaan over oplossing(richtingen) en de weg naar een langetermijnperspectief.

17:00 Reflectie & next steps
17:30 Netwerkborrel