Voedingswaarden champignons en andere paddenstoelen

Voedingswaarden champignons en andere paddenstoelen

Champignons en andere paddenstoelen passen goed in een gevarieerd voedingspatroon. Om meer bekendheid aan deze belangrijke groente te geven is er onderzoek gedaan naar de voedingswaarden van champignons, oesterzwammen en shiitake.

Paddenstoelen worden sinds mensenheugenis gegeten vanwege hun specifieke smaak en aroma. Wereldwijd worden ongeveer 35 paddenstoelsoorten geteeld, waarvan zo’n 20 soorten op grote (industriele) schaal. De grootste diversiteit aan paddenstoelsoorten wordt gegeten in het Verre Oosten, terwijl in het Westen voornamelijk champignons (Agaricus bisporus) worden geconsumeerd en, in beperkter mate, oesterzwammen (Pleurotus ostreatus) en de shii take (Lentinula edodes).

Voedingsstoffen in paddenstoelen

Paddenstoelen bevatten veel water en daaraan gekoppeld relatief lage gehalten aan koolhydraten, eiwitten en vetten en een lage verbrandingswaarde. Ze passen dus heel goed in een energiebeperkt dieet. Naast hun aantrekkelijkheid vanwege een lage energiedichtheid worden paddenstoelen beschouwd als een bron van goed verteerbare eiwitten.

Weetjes over champignons

Wist je dat de champignon uit jouw maaltijd de meest gegeten paddenstoel in het westen is? Dit is een erg gezonde keuze, want champignons bevatten vezels, vitaminen, eiwitten en mineralen die passen in het advies van het Voedingscentrum.
De door jou gegeten champignons bevatten bijna geen cholesterol en kunnen zelfs helpen bij het verlagen van het cholesterolgehalte in het bloed. Dat is zo na je maaltijd best een fijn idee, toch?
Wist je dat de champignon heel weinig calorieën bevat? Slechts 14 kcal per 100 gram. Dit is ongeveer vergelijkbaar met sla en veel lager dan bijvoorbeeld mager vlees.