Alleen in Wageningen: les in vuur maken, spoorzoeken en sluipen

14 juni 2021

Voor het nieuwe vak ‘Antropologie van Basis Natuur Vaardigheden’ neemt universitair docent Koen Arts je mee naar buiten. Hij laat zijn studenten spoorzoeken, vuur maken en navigeren, maar dan zonder Google maps. Waarom? Omdat hij gelooft dat je beter leert als je naast je verstand ook je lichaam en hart gebruikt.

In bomen klimmen past prima binnen de universitaire studie Bos- en Natuurbeheer.
Ester, student Wageningen University & Research

Theorie uit een boek, ervaren in de praktijkles

Door vaardigheden te leren als spoorzoeken, prooien besluipen en vuur maken, wil Arts zijn studenten weer wat meer verbinden met de natuur. "Ik combineer de praktische lessen in het bos hier aan de rand van Wageningen ook wel met theorie. Zo lezen de studenten over de San Bushmen uit de Kalahariwoestijn in Afrika. Vervolgens proberen ze of ze net als de San onhoorbaar op blote voeten in het bos een medestudent kunnen besluipen zonder dat die hen hoort."

Vroege Vogels ging een kijkje nemen bij de les. Luister het radiofragment terug.

In plaats van alleen maar in de boeken te duiken, leren mensen veel beter wanneer ze de kennis ook via andere wegen binnenkrijgen.
Koen Arts, universitair docent Wageningen University & Research