Luister Wageningen Wereld: podcast over WUR-onderzoek en -onderwijs

14 december 2023

Hoe kan de vervuilende kledingindustrie verduurzamen? Wat houdt ons tegen om massaal insecten te snacken? Kunnen zonneparken niet wat mooier en natuurpositiever? Vragen over actuele duurzaamheidsthema's staan centraal in de eerste drie afleveringen van Wageningen Wereld, een nieuwe podcast van Wageningen University & Research over onderzoek en onderwijs rond biodiversiteit, klimaatverandering, circulaire economie, voeding en gezondheid.

Wageningen University & Research werkt al 105 jaar aan oplossingen voor problemen en richt zich op het vormgeven van een duurzame toekomst. Over die duurzame toekomst en de uitdagingen en dilemma's op de weg daarnaartoe hebben we het in drie afleveringen van Wageningen Wereld. In elke aflevering vertellen twee Wageningse onderzoekers over hun werk aan een duurzaamheidsthema. De gesprekken worden afgewisseld met reportages bij start-ups en jonge onderzoekers.

Luister Wageningen Wereld

- Het social media element kan niet getoond worden - controleer uw instellingen

Apple Podcasts

- Het social media element kan niet getoond worden - controleer uw instellingen

Hoe staat het met de verduurzaming van de kledingindustrie? Paulien Harmsen van Food and Biobased Research kreeg de vraag waarom de kledingindustrie niet afstapt van vervuilende grondstoffen en overstapt op duurzame alternatieven. Een alternatieve grondstof voor kleding zou Jute kunnen zijn. De startup van Evi-Mara van Beekhuizen is bezig om een spijkerbroek van jute te produceren. Wat daarbij komt kijken vertelt ze in een reportage. Siet Sijtsema van Wageningen Economic Research gaat in op de rol van consumenten. Zijn we bereid wat meer uit te geven voor duurzame kleding?

Eiwitten zijn essentiƫle bouwstenen voor ons lichaam, maar de manier waarop we ze produceren en consumeren is niet langer houdbaar. Marleen Onwezen van Wageningen Economic Research vertelt wat er gebeurt met onze planeet als een groeiende wereldbevolking vlees blijft eten en waar we staan met de alternatieven. Corjan van den Berg van Fumi Ingredients legt in een reportage uit waarom plantaardige eiwitten uit brouwersgist een goed alternatief voor kippenei-eiwit zijn. Insecten lijken een veelbelovende duurzame bron van eiwitten voor mensen. Wat houdt ons tegen om massaal insecten te snacken? Op die vraag gaat Catriona Lakemond in. Zij is universitair docent Food Quality and Design, met een focus op insecten als voedselbron.

Wat zijn de effecten van windmolenparken op zee op de biodiversiteit en hoe kunnen ecologische risico's worden beperkt? Op die vragen geeft Josien Steenbergen antwoord. Ze is onderzoekscoƶrdinator windenergie op zee. Emma Kampherbeek deed in de VS onderzoek naar zonneparken en grazende schapen. Is dat een goede combinatie? Met het geluid van blatende schapen op de achtergrond vertelt Kampherbeek over de uitkomsten van haar onderzoek. Friso van der Zee, ecoloog bij Wageningen Environmental Research, gaat in op de effecten van zonneparken op planten en dieren in de omgeving. Hoe kun je zonneparken zo maken dat ze mooier zijn om naar te kijken en beter samen gaan met de natuur en landbouw?