Shanghai Ranking 2019: WUR blijft beste universiteit in Landbouwwetenschappen

27 juni 2019

Met een ruime voorsprong blijft Wageningen University & Research (WUR) de beste universiteit ter wereld wat betreft Landbouwwetenschappen. Dat blijkt uit de nieuwste versie van de Shanghai Ranking per vakgebied. In de categorie levensmiddelentechnologie moet WUR de eerste plek afstaan aan Jiangnan University uit China.

Het hele jaar door komen er lijsten uit met beste universiteiten op allerlei gebieden. De Shanghai-ranglijst wordt door velen gezien als één van de meer invloedrijke rangschikkingen. Naast de ranglijst voor totale score per universiteit, die later uitkomt, heeft de Shanghai ranking ook een ranglijst per vakgebied (‘by subject’) opgesteld. Hierin zijn de scores opgenomen van universiteiten voor meer dan 50 studierichtingen binnen natuurwetenschappen, techniek, life sciences, medische en sociale wetenschappen.

Ecologie ook in de lift

Dit jaar behoudt Wageningen University & Research dus de eerste plek in de categorie Landbouwwetenschappen, gevolgd door China Agricultural University en Nanjing Agricultural University. In de categorie Levensmiddelentechnologie staat WUR nu op plek twee, na Jiangnan University en gevolgd door China Agricultural University. Wat betreft het onderwerp Ecologie klimt Wageningen één plek: WUR staat daar nu op een vierde plaats en komt na de universiteiten van Montpellier, Oxford en Davis.

Over het algemeen valt te zeggen dat volgens de Shanghai Ranking WUR tot de top 50 behoort in de volgende 10 onderwerpen: Landbouwwetenschappen, Food Science & Technology, Ecologie, Diergeneeskunde, Aardrijkskunde, Milieuwetenschappen en -kunde, Waterbronnen, Atmosferische wetenschap, Biotechnologie en Remote Sensing.

Voor de Shanghai Ranking worden meer dan 4000 universiteiten gerangschikt. De rangorde is gebaseerd op het aantal wetenschappelijke artikelen in de periode tussen 2013 en 2017, internationale samenwerking (afgeleid van de publicaties) en het aantal onderscheidingen.

QS World University Rankings 2020

In de nieuwste QS Global World Ranking, een andere ranglijst die deze week met een update kwam, staat Wageningen op de 125e plek. Daarin zit geen verschil met vorig jaar. QS komt jaarlijks uit met twee ranglijsten: deze algemene ranking en één gebaseerd op vijf brede thema’s, die later dit jaar bekend wordt gemaakt.