Hoge Braziliaanse onderscheiding voor regiomanager Ria Hulsman

14 juli 2023

Het komt niet vaak voor dat Nederlanders een hoge buitenlandse onderscheiding ontvangen. Op dinsdag 4 juli 2023 viel deze eer ten deel aan Ria Hulsman, regiomanager voor Latijns-Amerika en de Cariben bij Corporate Strategy & Accounts. De ambassadeur van Brazilië benoemde haar tot Ridder in de ‘Ordem do Rio Branco’, een onderscheiding die vergelijkbaar is met de Nederlandse Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

Ambassadeur Paulo Roberto França bedankte Hulsman voor haar inzet om Brazilië in Nederland en Wageningen onder de aandacht te brengen. Al ruim zeven jaar vormt ze, als regiomanager bij WUR, de schakel tussen Wageningen University & Research en Brazilië. Zo ondersteunt Hulsman bij de totstandkoming van grote EU- en NWO-onderzoeksprojecten die samen met onderzoekers van de staat São Paulo worden georganiseerd. Ook begeleidt ze delegaties uit Latijns-Amerika op bezoek bij de WUR en is ze betrokken bij het opzetten van specifieke samenwerkingsprogramma’s, bijvoorbeeld het Joint Doctoral Programme van WUR met de Universiteit van São Paulo.

Diep in de Amazone

Mede door het werk van Hulsman heeft WUR een intensieve samenwerking opgebouwd met Braziliaanse bedrijven, onderwijsinstellingen en andere organisaties, onder meer op het gebied van landbouw, biodiversiteit en klimaat. Volgens Hulsman is haar onderscheiding niet alleen een persoonlijke eer, maar ook een teken van waardering voor deze institutionele samenwerking. Ze reageerde bescheiden op alle complimenten en felicitaties: ‘Ik had deze onderscheiding nooit kunnen krijgen zonder de inzet van vele WUR-collega’s. Het is echt teamwork, dus eigenlijk verdienen mijn collega’s ook deze onderscheiding.’

Hulsman heeft een sterke persoonlijke band met Brazilië. Ze werkte meer dan zes jaar in het noorden van Bolivia, diep in de Amazone, aan de Braziliaanse grens. Daar leerde ze de (veer)kracht van Brazilië (‘Brasiliência’) en wat van de Portugese taal kennen. ‘Als je meer van zo’n amazonecultuur kent, en erin hebt gezeten, kun je je er makkelijker in verplaatsen en begrijp je beter de complexiteit.’