Ga naar de inhoud
NieuwsPublicatiedatum: 8 december 2025

Nieuwe route naar langetermijnkeuzes voor landbouw, voedsel en natuur

WUR nodigt belanghebbenden uit om samen de aanpak te ontwikkelen

Landbouw extensiveren of hoogtechnologisch innoveren? Welke eiwitrijke producten liggen er straks (nog) in de schappen? Veel organisaties wíllen dappere keuzes voor dit soort complexe vragen, maar lopen vast. Wageningen University & Research nodigt hen uit om samen een nieuwe aanpak te ontwikkelen die helpt bij het maken van langetermijnkeuzes. Op basis van diepgaande kennis, onderbouwde scenario’s en nieuwe samenwerkingen. 

In dit project ‘De toekomst van landbouw, voedsel en natuur is serious business’ verkent WUR met landbouw, voedsel- en natuurorganisaties hoe zij tot goed onderbouwde en breed gedragen langetermijnkeuzes kunnen komen. Dat gebeurt aan de hand van drie concrete vraagstukken, die de deelnemers gezamenlijk bepalen. Naast oplossingsrichtingen voor deze vraagstukken, levert dat een nieuwe aanpak op richting keuzes voor de praktijk, beleid en bedrijfsstrategieën. 

“Ontwikkelingen in de agrifood-sector liggen al jaren stil. Dat komt onder andere door een gebrek aan scherpe keuzes en een goed toekomstperspectief. Maar de werkelijkheid is complex: water, stikstof, natuur en economie, het hangt allemaal samen. Voor goed beleid moet het duidelijk zijn wat voor effect bepaalde keuzes rond stikstof bijvoorbeeld hebben op waterkwaliteit. Of het effect van extensiveren op de economie. In dit project helpen we die samenhang in beeld te brengen en maken we doordachte keuzes mogelijk.” Sjoukje Heimovaara, bestuursvoorzitter van WUR. 

Het project wordt gefinancierd door het Gieskes-Strijbis Fonds, als vervolg op het eerder verschenen rapport WUR-perspectieven op landbouw, voedsel en natuur en het bijbehorende dilemma-denken. 

Gemengde coalities

De deelnemers vormen coalities rondom de drie vraagstukken. Elke coalitie bestaat uit organisaties met verschillende perspectieven; van de politiek, overheden, landbouw- en natuurorganisaties, ketenpartners en kennisinstellingen tot consumentenorganisaties. Een belangrijke voorwaarde is dat ze open staan voor elkaars perspectieven.  

Co-creatie en dilemma-denken

In co-creatie en op basis van het dilemma-denken gaan ze aan de slag. Samen met modelleurs en andere onderzoekers ontwikkelen ze scenario’s, die - waar mogelijk - worden doorgerekend en vertaald naar handelingsperspectieven. Ze verdiepen zich in de keuzes en waarden achter het vraagstuk. Door elkaar te bevragen, creëren ze meer begrip voor de verschillende perspectieven. Zo komen ze samen tot nieuwe kennis, inzichten, partners en onderbouwing, en ontstaat ruimte voor nieuwe keuzes.  

WUR denkt ook mee over vertaling van de oplossingsrichtingen naar vervolgacties, en verkent de mogelijkheden voor opschaling van de aanpak. Hoe meer vraagstukken hiermee worden aangepakt, hoe meer impact.  

Meedoen

Organisaties die willen meedoen kunnen voor 15 januari 2026 hun interesse kenbaar maken. Alle geïnteresseerden ontvangen een uitnodiging voor een webinar voor nadere toelichting van het project.