Scriptieprijs voor vier excellente Wageningse scripties

10 maart 2016

Vier studenten van Wageningen University hebben de Scriptieprijs 2014-2015 ontvangen van het University Fund Wageningen. De overall winnaar Annelieke Wentzel ontving de Overall Scriptieprijs voor haar afstudeerscriptie die de jury als excellent kwalificeerde. De overige winnaars van de scriptieprijzen zijn Shengle Huang, Bas Groeneveld en Michiel Karrenbelt.

De uitreiking van de Scriptieprijs vond plaats op twee momenten. Op 9 maart werd aan de vier winnaars de prijs overhandigd tijdens een ceremonie bijgewoond door de juryleden, Janine Quist (KLV) en familie, vrienden en leerstoelhouders. Tijdens het symposium voorafgaande aan de 98e dies natalis van Wageningen University op 9 maart 2016, werd de overall winnaar bekendgemaakt door prof. Richard Visser, Dean of Research van de universiteit.

De winnaar van de in totaal 21 mededingers naar de Scriptieprijs 2014-2015, Annelieke Wentzel is inmiddels promovenda bij Leerstoelgroep Celbiologie en immunologie. Zij ontving een geldbedrag van 1000 euro en een boeket bloemen. De overige winnaars kregen elk 500 euro. Allen ontvingen daarnaast een bronzen beeld van de ‘Wageningse boom‘ van kunstenaar Sjoerd Buisman, een oorkonde en een judicium.

Annelieke Wentzel schreef haar prijswinnende scriptie ‘Koi herpesvirus Il10: Bioactivity and signalling pathway’ onder supervisie van Maria Forlenza, Carla Piazzon en prof. Geert Wiegertjes, Leerstoelgroep Celbiologie en immunologie. Naar het oordeel van de jury zijn de methoden die Annelieke toepaste en de verkregen resultaten bijzonder vernieuwend, waarbij de bevindingen kunnen leiden tot ‘nieuwe immunologische strategieën, inclusief nieuwe vaccins, die Koikarpers beschermen tegen het Koi Herpes Virus.

De overige winnaars en hun scripties zijn:

Omgevingswetenschappen
Shengle Huang
, Environmental Sciences
Titel scriptie: ‘Optimization of Methanol-based Mixed Culture Chain Elongation’
Begeleider: David Strik, Wei-Shan Chen; leerstoelhouder: prof. Huub Rijnaarts

Maatschappijwetenschappen
Bas Groeneveld, Management, Economics & Consumer Studies
Titel scriptie: ‘Examining Economic Fluctuations and Agribusiness Strategies: A Longitudinal Perspective on Economic Fluctuations, Western Agribusiness Strategies and Performance’
Begeleider: Emiel Wubben; leerstoelhouder: prof. Onno Omta

Agrotechnologie en Voeding
Michiel Karrenbelt, Bioinformatics & Biotechnology
Titel scriptie: ‘Yeast-like development in Aspergillus niger; A quest for genetic determinants of morphogenesis in strive for tailor made morphologies.'
Begeleider: Peter Schaap, leerstoelhouder prof. Vitor Martins dos Santos.

Bij de beoordeling heeft de jury vooral gelet op de technisch-wetenschappelijke kwaliteit, de schriftelijke presentatie, de toepasbaarheid in de praktijk en de kwaliteit van het onderzoek in het wetenschappelijke veld. De geldbedragen werden geschonken door KLV Wageningen Alumni Network.