Casus Global Challenge

Hoe voeden we de wereld in 2050 op een duurzame, gezonde en eerlijke manier als de wereldbevolking groeit naar 10 miljard. Dat is de vraag waar leerlingen in deze Junior Consultancy Training (JCT) mee aan de slag gaan. Deze JCT wordt georganiseerd door het Wageningen Youth Institute, als onderdeel van Wageningen Pre-University, en in samenwerking met de World Food Prize Foundation in de VS.

Opdracht

Leerlingen gaan aan de slag met het schrijven van een essay over een Global Challenge, gericht op land en onderwerp naar keuze. De leerlingen schrijven het essay individueel en mogen zelf kiezen of ze het in het Nederlands of Engels schrijven.

Voor wie

Deze JCT is zeer geschikt als internationaliseringsproject of in de klas bij bijvoorbeeld aardrijkskunde (thema wereldvoedselvraagstuk), Engels (het schrijven van een inhoudelijk Engels essay) of biologie (focus op een onderwerp als gezonde voeding).

Neem contact met ons op om een op maat gemaakt traject op te stellen. Wil je met (een deel van) je klas deelnemen aan deze Junior Consultancy Training? Laat het ons weten via het contactformulier op deze website.

De ervaring van biologie en NLT docent Greetje Kranenburg

Greetje Kranenburg.jpg

Greetje Kranenburg (Insula College Dordrecht): "Sinds 2018 zijn er contacten tussen het Insula College en het Wageningen Youth Institute, waarbij er samenwerking is in een Erasmus+ project.

Al die tijd probeerde ik mijn leerlingen te enthousiasmeren voor deelname aan de Global Challenge, omdat ik dit zie als een mooie kans om kennis te maken met een universiteit en vooral ook om betrokken te raken bij 1 van de grootste problemen voor de toekomst: het wereldvoedselvraagstuk. Doordat echter de meeste leerlingen in de bovenbouw, zeker na de Corona periode, hun handen vol hadden aan het gewone schoolwerk, kwam dit onvoldoende van de grond.

In het schooljaar 2022-23 is het echter gelukt om de deelname te koppelen aan een module voor NLT in vwo 6. In overleg met het Youth Institute is er een programma opgezet dat “custom made” was voor de lesuren die ik gedurende 10 weken met de klas (21 leerlingen) had. Dus geen problemen met uitroosteren, maar gewoon alles tijdens de reguliere lestijden.

Als docent vraagt dit vooral wat voorbereiding om de planning goed te krijgen, het verdere verloop van de module wijst zichzelf en de leerlingen kunnen vooral zelfstandig aan het werk.

Aan het einde van de module leverden de leerlingen 2 producten in: een essay voor de Global Challenge (2000-2500 woorden in het Engels, individueel) en een vlog van de Ideale Burger (groep). Beiden werden door experts van de Wageningen Universiteit beoordeeld en voor de leerlingen voelt dat toch anders dan “gewoon” een cijfer van de docent.

Voor de Global Challenge was door de WUR een online Q&A georganiseerd, waarbij de leerlingen vragen konden stellen aan WUR studenten uit het land waar zij hun onderzoek naar deden. Tijdens een online “round table” bijeenkomst konden de leerlingen hun onderzoek pitchen voor een team van experts, waarbij zij ook door de experts werden bevraagd. En aangezien dit alles in het Engels plaatsvond, was het voor de leerlingen een bijzonder leerzame en tegelijkertijd ook wel wat spannende ervaring.

Voor informatie over de Ideale Burger werden er door de WUR twee online colleges (over vleesvervangers en over strategische communicatie) gegeven en een workshop Ideale Burger maken op locatie. Het feit dat dit allemaal uitgevoerd werd door studenten, was voor de leerlingen een extra interessante ervaring.

Naast alle kennis en ervaring die mijn leerlingen hebben opgedaan tijdens deze module zijn zij nu ook Borlaug Scholar. Wie weet welke impact dit nog zal hebben op hun toekomst?"

Traject (voorbeeld)

Startdag

De leerlingen komen voor de startdag een dagdeel naar Wageningen Campus.

  • 10.00: Ontvangst, uitleg programma en opdracht
  • 10.30: Wereldvoedselspel
  • 11.30: Pauze met gezonde, innovatieve snack
  • 12.00: Talkshow met drie internationale WUR studenten uit bijvoorbeeld Afrika, Latijns Amerika en Azië
  • 12.45: Afsluiting en what’s next
  • 13.00: Einde

Tussentijds

  • Online vragensessie met de Internationale studenten
  • Feedback van studenten
  • Workshop pitchen

-> Deadline inleveren Global Challenge essays: 2024 (datum nog te bepalen)

Slotdag maart 2024 (datum nog te bepalen): Wageningen Youth Institute

De slotdag wordt georganiseerd door het Wageningen Youth Institute. Dit is een initiatief van WUR met de World Food Prize Foundation in de VS. De leerlingen gaan in gesprek met experts over het onderzoek in hun Global Challenge essay. Daarnaast worden er excursies op de campus georganiseerd.

Gebasseerd op het Global Challenge essay en de presentatie tijdens de rondetafel gespekken met experts wordt een scholier geselecteerd die meegaat naar het Global Youth Institute van de World Food Prize Foundation in Des Moines, VS in oktober 2024!