Humans of WUR: Sterrin Smalbrugge

Wie werken of studeren er eigenlijk bij Wageningen University & Research (WUR)? Je leest het in de serie Humans of WUR.

We beginnen de serie met Sterrin Smalbrugge: WUR-alumnus, promovendus bij de leerstoelgroep Wildlife Ecology and Conservation en Expeditie Robinson-deelnemer.

"Toen ik werd gevraagd om mee te doen aan Expeditie Robinson, was dat een droom die uitkwam. Ik hou ontzettend van de natuur en van survival, maar ik besloot het vooral te doen omdat ik mezelf sociaal wilde uitdagen."

"Ik ben nogal een introvert persoon, wat ik ook heel leuk vind aan mezelf. Ik denk namelijk dat het een van de redenen is waarom ik me zo verbonden voel met dieren. Ik begon echter te merken dat het me soms tegenhield in mijn professionele leven. En daarom dacht ik dat het een goede leerervaring voor me zou zijn om mezelf op een eiland te zetten met een grote groep vreemden onder extreme omstandigheden. Als ik daar kon overleven, zowel fysiek, mentaal als sociaal, dan zou ik alles aankunnen."

"Mijn ervaring met Expeditie Robinson heeft me een aantal belangrijke levenslessen geleerd. Bijvoorbeeld: wees niet bang om je kwetsbaar op te stellen."

"Vroeger was ik bang voor afwijzing, wat me tegenhield om contact te maken met mensen. Toen ik van mijn eiland werd weggestemd, deed de afwijzing in eerste instantie wel pijn. Maar het leidde tot iets veel beters, want ik werd overgeplaatst naar een eiland met mensen die meer bij me pasten. Zo leerde ik dat afwijzing juist goed kan uitpakken. Daarom is het belangrijk om jezelf er gewoon voor in te zetten en je beste beentje voor te zetten."

"Als herpetoloog wil ik mensen bewust maken van het belang van reptielen voor de natuur. Mijn uiteindelijke doel is om de wereld een betere plek te maken voor alle dieren, ook voor de dieren waar de meeste mensen niet om geven, zoals reptielen. Ik doe dit door onderzoek en bewustmaking."

"Ik heb bijvoorbeeld verschillende kinderboeken geschreven over reptielen en hun belang voor de natuur. Ik krijg veel ontroerende berichten van mijn lezers, die vaak ook introvert zijn. Ze vertellen me dat ze het moeilijk vinden om vrienden te maken, maar dat de boeken hen een gevoel geven dat ze erbij horen. Het is zo heerlijk om het gevoel te hebben dat ik een van de rolmodellen ben geworden waar ik vroeger, toen ik jonger was, tegenop keek. Ik wil kinderen leren dat het oké is om introvert te zijn. Je hoeft niet te veranderen voor de maatschappij, want je kunt zoveel waarde vinden in jezelf zijn!"