Ontwerpen en testen van interventiestrategieën

Over deze expertise
In het kort- Consumentengedrag en drijfveren
- Gedragswetenschap en data
- AI en virtual reality tools
- Virtueel en praktijkgetest
Wageningen University & Research ontwikkelt gedragsinterventies die inspelen op de motivaties van consumenten. Met inzichten uit gedragswetenschap en data, en door inzet van innovatieve technologieën, testen we interventies in zowel virtuele als praktijksituaties. Zo tonen we aan wat werkt en bieden we stevig bewijs voor beleid en praktijk.
Duurzame en stabiele gedragsverandering vraagt om een brede aanpak. Samen met opdrachtgevers ontwerpen en testen wij interventies in labs, thuissituaties en online omgevingen. Daarbij zetten we onder andere de volgende tools in:
- Online shopping apps en VR-brillen om onbewust gedrag te verkennen
- Generatieve AI om gepersonaliseerde communicatie te ontwikkelen
Gecontroleerde experimenten maken het mogelijk om strategieën te vergelijken en vast te stellen wat het meest effectief is. Daarnaast voeren we praktijktesten uit in supermarkten, restaurants en kantines. Zo kunnen interventies worden toegesneden op specifieke contexten, waardoor ze uitvoerbaar, goed ingebed in organisaties en kosteneffectief zijn.
We meten de impact via consumententevredenheid, betalingsbereidheid en langdurige gedragsverandering. Deze aanpak leidt tot strategieën die niet alleen gedrag beïnvloeden, maar ook bestendigen.
Doe inspiratie op
Aanvullende producten en diensten (4)
Neem contact op met onze expert
Heeft u een vraag over interventiestrategieën of wilt u samenwerken? Neem dan contact op.
dr. MJ (Machiel) Reinders
Senior onderzoeker en programmaleider consumentengedrag







