Consumptiemotieven analyseren

Naast inzichten in aankopen, bereiding en consumptie van producten door consumenten is het voor effectieve consumentenmarketing absoluut noodzakelijk om de motivatie voor waargenomen aankoop- en consumptiegedrag te doorgronden.
Waar denken consumenten aan als ze voor het winkelschap staan? Geeft gezondheid, smaak of gemak de doorslag bij een aankoopbeslissing? Of zijn het aspecten als milieu en duurzaamheid? Welke invloed heeft de leefstijl, medische conditie of smaakvoorkeur van één van de leden van het huishouden op andere leden van het gezin?

Op basis daarvan kunnen aanpassingen in productsamenstelling, verpakkingen en branding worden doorgevoerd en kunnen consumenten in onderscheidende segmenten worden ingedeeld. Dit draagt bij aan succesvolle productintroducties en herpositioneringscampagnes.

Wageningen Economic Research helpt samen met andere consumentenonderzoekers van Wageningen Food en Biobased Research bij het beantwoorden van deze vragen.

Nieuws

Co-creatie, productmarketing en consumentensegmentatie

Naast het gebruik van apps en enquêtes brengen we consumentenmotieven in kaart met onderzoek in experience rooms en mood rooms. Maar we werken ook steeds vaker met onderzoeksmethoden als living labs en co-creatie. Hierin laten we consumenten, bijvoorbeeld met productmanagers van uw organisatie, werken aan productverbetering, en aansprekende marketingcampagnes.

Door samen met consumenten aan concrete projecten te werken ontstaan inzichten in de meest relevante achterliggende motieven en de belangrijke productaspecten die bij onderzoek met vragenlijsten en in groepsdiscussies niet altijd in beeld komen. Dit biedt mogelijkheden tot consumentensegmentatie op productaspecten als smaak en gezondheid, maar ook op sociale motieven of bijvoorbeeld status. Samen met u werken we aan effectievere en efficientere consumentenmarketing en productmanagement.

Vraag de whitepaper over Consumptiemotieven voor bedrijven aan

De Market intelligence puzzel

Consumptiemotieven analyseren

Dit is één stukje van de Market intelligence puzzel. Benieuwd naar de hele puzzel? Bekijk dan de pagina Market Intelligence: een onderbouwde kijk naar de toekomst.

Waarom Wageningen Economic Research:

  • Beter inzicht in het gedrag van consumenten van uw product in diverse aankoopsituaties en consumptiemomenten
  • Wetenschappelijk onderbouwde inzichten toegepast op uw situatie en geïntegreerd advies over beleid en besluitvorming
  • Al tientallen jaren innovatief in wereldwijd markt- en consumentenonderzoek
  • Uitgebreid netwerk van experts en unieke kennis van wereldwijde agri- en voedselvoedselmarkt
  • State of the art data en modellen, apps en domeinexpertise