Activiteit

Europees landbouw- en natuurbeleid in Nederland: wie bepaalt wat? Een ontmoeting tussen Europese burgers

Op vrijdag 5 april 2024 organiseert Wageningen University & Research, in samenwerking met het Europees Parlement Liaisonbureau Nederland en de vrijwilligers van Samen.eu, een evenement over feiten en fabels in het landbouw- en natuurbeleid. Het evenement heeft als doel mensen met diverse achtergronden bij elkaar te brengen voor een constructief gesprek over de Europese landbouwregelgeving en de impact ervan op Nederland.

Organisator Wageningen University & Research

vr 5 april 2024 13:15 tot 15:45

Locatie Omnia, gebouwnummer 105
Hoge Steeg 2
6708 PH Wageningen
+31 (0)317 - 484 500
Prijsomschrijving Gratis

Recentelijk waren er boerenprotesten op verschillende plekken van het Europese continent. Naast acties in onder andere Nederland, Frankrijk, Duitsland, Polen en Roemenië, zijn boeren de straat op gegaan in Brussel, om te protesteren bij het Europees Parlement. Ze vinden dat de Europese Unie hen tot wanhoop drijft. Tegelijkertijd gaat er meer Europees geld naar de landbouwsector dan naar welke andere sector dan ook. In een tijd waarin deze sector onder druk staat en de meningen sterk verdeeld zijn, is het cruciaal om met elkaar in gesprek te gaan. De grote belangen en verschillende opvattingen over het Europese landbouwbeleid leiden tot een debat waarin feiten en fabels soms moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn.

Op basis van stellingen die zijn opgezet door de vrijwilligers van Samen.eu gaan Nederlandse politici van verschillende bestuursniveaus (Europees, landelijk en regionaal) met elkaar en met jou in gesprek over het Europese landbouw- en natuurbeleid en wat het betekent voor Nederland.

Het evenement wordt in het Nederlands gehouden en is voor iedereen toegankelijk; kennis van het landbouwbeleid is niet noodzakelijk. Wij hopen juist op een breed gesprek over feiten en fabels rondom het Europese landbouw- en natuurbeleid, met ruimte voor diverse expertisen en perspectieven.

Wil jij leren hoe je feiten en fabels rondom het Europese landbouw- en natuurbeleid, van elkaar kan onderscheiden en hierover in gesprek gaan met Nederlandse Europarlementariërs? Meld je aan voor het evenement op 5 april.

Het programma

13:15 - 13:30 Inloop
13:30 - 13:35 Welkom Moderatoren Hidde Boersma en Joris Lohman - Stop the Food Fight
13:35 - 13:40 Opening Sjoukje Heimovaara - voorzitter van de Raad van Bestuur van Wageningen University & Research