Oproep

Voed je Beter met Diabetes – onderzoek naar gezonde voeding voor mensen met diabetes type 2

Gezonde voeding is belangrijk voor een goede gezondheid. Ook voor mensen met diabetes type 2. Er bestaan richtlijnen om gezond te eten. In die voedingsrichtlijnen staat dat mensen zo’n 30 tot 40 gram voedingsvezel per dag zouden moeten eten. Voedingsvezels zijn voedingsstoffen die niet door onze darmen worden verteerd of opgenomen. Omdat er nog weinig bekend is over het eten van voldoende voedingsvezels uit voedingsmiddelen bij mensen met diabetes type 2, willen we graag onderzoeken wat het effect is van meer voedingsvezel gaan eten zoals wordt aangeraden in de Richtlijnen Goede Voeding.

Wat wordt er van u verwacht?

Meedoen aan dit onderzoek duurt ongeveer 1 jaar. In 1 jaar bezoekt u 3 keer de universiteit voor een meetochtend. Of er komt een onderzoeker bij u thuis. Tijdens de meetochtend nemen we bloed af en doen we verschillende lichaamsmetingen (gewicht, bloeddruk, fysieke inspanningstesten, echo van de bovenbeenspier). Ook vult u 4 keer vragenlijsten in. En houdt u voor 12 dagen bij wat u eet via een app. Daarnaast verzamelt u 3 keer 24 uur urine.

Wat staat er voor u tegenover?

• een financiële vergoeding van € 100,-

• u levert een belangrijke bijdrage aan wetenschappelijk onderzoek

Meedoen?

Wij zoeken 156 volwassen mannen en vrouwen die o.a.*:

• diabetes type 2 hebben
  • geen insuline gebruiken
  • de afgelopen 6 maanden niet bij een diëtist zijn geweest
  • geen maagverkleinende operatie hebben gehad
  • niet werkzaam zijn bij de afdeling humane voeding van Wageningen University & Research
  • *Zie voor een volledige lijst de informatiebrochure

Bent u geïnteresseerd in deelname aan de Voed je Beter met Diabetes studie en wilt u er meer over weten? Lees dan de informatiebrochure voor een uitgebreide omschrijving van het onderzoek.

Vragen of aanmelden?

Heeft u nog vragen of wilt u zich aanmelden voor dit onderzoek? Mail dan naar diabetesonderzoek@wur.nl.