Activiteit

InScience On Tour: Bijzondere films (aangepast programma)

InScience - International Science Film Festival Nijmegen is één van de grootste wetenschapsfilmfestivals in Europa en uniek in Nederland. Het festival is gericht op het snijvlak tussen film, wetenschap en maatschappij en kent een uitgebreid programma in Nijmegen (10-14 november) met wetenschapsfilms, debatten en een educatieprogramma.

Organisator Wageningen University & Research

za 20 november 2021 tot zo 21 november 2021

Duur 11:00-16:00 (exacte tijd is afhankelijk van de film)

Met een bijzonder On Tour programma worden op 20 & 21 november in het Heerenstraat Theater vier films getoond die speciaal voor Wageningen zijn geselecteerd. Gezien de aangescherpte corona richtlijnen, is helaas besloten het randprogramma met fascinerende sprekers te annuleren. We streven ernaar het programma mét sprekers te verplaatsen naar begin 2022.

Heerenstraat Theater en Wageningen University & Research prikkelen je om films vanuit een ander perspectief te bekijken. Vanuit het Wageningen Dialogues programma nodigen we je uit om aan de hand van bijzondere films in gesprek te gaan over de toekomst van de wereld én de wetenschap.

Op het programma staan:

• Birds of America: Filmmakers treden in de voetsporen van natuurhistoricus en tekenaar John James Audubon. Audubon werkte tussen 1827 en 1838 aan zijn invloedrijke boek ‘Birds of America’ waarin hij probeerde zoveel mogelijk vogels in de Verenigde Staten te beschrijven en vast te leggen in de prachtigste tekeningen. Wat kunnen we nu, bijna 200 jaar later, leren van deze oude tekeningen over een veranderend ecosysteem?
  • By The Throat: Identiteit: we halen het uit onze afkomst, ons uiterlijk, ons paspoort of uit wat we consumeren. Maar een nog subtielere vorm waarmee we onszelf onthullen is onze uitspraak. Sinds het ontstaan van taal wordt de manier waarop we woorden uitspreken gebruikt om vriend en vijand van elkaar te onderscheiden. De verrassende documentaire By the Throat verkent via wetenschap, technologie, culturele vooroordelen en politiek onze vocale grenzen.
  • Citizen Nobel: Citizen Nobel is een inspirerend portret van Jacques Dubochet, die in 2017 de Nobelprijs voor Chemie won. Wat moet hij als onbekende natuurkundige met de plotselinge faam? Wat kan hij doen met een stem die door iedereen wordt gehoord? Op hoge leeftijd besluit hij zichzelf opnieuw uit te vinden tot een belangrijk boegbeeld in de strijd tegen klimaatverandering. Zijn geheim: een ‘lust for life’.
  • In Silico: In 2009 kondigde Henry Markram het zeer ambitieuze Human Brain Project aan. In dit peperdure project met veel publiciteit wordt geprobeerd binnen tien jaar een complete computersimulatie van het brein te ontwikkelen. Regisseur Noah Hutton krijgt vanaf de start volledige toegang achter de schermen en legt genadeloos vast hoe het is om te werken aan een project waar misschien wel te veel op het spel staat. In Silico dompelt je onder in de wereld van wetenschappelijke topsport, investeringen van miljoenen dollars, grote ego's en nog grotere ambities.

De zevende editie van het Inscience filmfestival vindt plaats van 10 t/m 14 november 2021 in Nijmegen, met het On Tour programma op 20 en 21 november in Heerenstraat Theater Wageningen. Alle films zijn Engels gesproken of ondertiteld.

Bestel je tickets voor €0 tot €10 via Heerenstraat Theater.

Wageningen Dialogue

InScience Wageningen