Inspirerende gesprekken in podcastserie ‘Eerlijk gezegd’

7 december 2023

Onder de titel ‘Eerlijk gezegd’ introduceert WUR een nieuwe podcastserie waarin Inge Wallage, Corporate Director Communications & Marketing van WUR, in gesprek gaat met bevlogen denkers en doeners uit het communicatievak.

Duurzaamheid zit in het DNA van WUR. Dit is niet alleen verankerd in ons onderzoek en onderwijs, maar speelt in alle lagen van de organisatie. Daarbij kijken we niet alleen naar binnen, maar richten we onze blik uiteraard ook op de buitenwereld, en gaan we in gesprek. Centraal in deze podcastserie staat de vraag in hoeverre de communicatiefunctie binnen organisaties een belangrijke, morele taak kan vervullen in de transitie naar een duurzamer en socialer wereld.

Inge Wallage: “We staan op een cruciaal kantelpunt. De klimaatcrisis, het verlies aan biodiversiteit en vele geopolitieke conflicten dwingen ons tot een algehele herbezinning.

Dat geldt voor iedereen: bedrijven, kennisinstellingen, overheden, maatschappelijke organisaties én burgers. Hoe komen we tot een duurzamer en socialer wereld? Een wereld waarin niet welvaart maar welzijn het uitgangspunt is. Dáár gaat het om. Ik ben van mening dat de communicatiefunctie binnen organisaties een belangrijke, morele taak kan vervullen in dit veranderingsproces”.

In deze podcastserie praat Inge met een groot aantal communicatieprofessionals vanuit de overheid, kennisinstellingen, bedrijfsleven, natuur- en milieuorganisaties en adviesbureaus.

Te gast zijn onder meer Esther Bunnik (Hoofd Communicatie bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten), Frank Körver (oprichter van adviesbureau Beta Strategies), Guido Rijnja (adviseur communicatiebeleid Rijksvoorlichtingsdienst), Reint Jan Renes (lector Psychologie voor een Duurzame Stad), Antoinette Thijssen (communicatiemanager Social Sciences Group WUR), Jaap van Ginneken (massapsycholoog, communicatiewetenschapper), Iris Reshef (Directeur Communicatie NS) en Monique Mourits (Hoofd Communicatie Vogelbescherming Nederland) en Jacques Wallage (hij was in 2001 voorzitter van de Commissie Toekomst Overheidscommunicatie die destijds het rapport ‘In dienst van de democratie’ uitbracht).

Ook te gast is Rens Vliegenthart, hoogleraar Strategische Communicatie van Wageningen University & Research. Met hem spreekt Inge onder andere over de rol van de communicatiefunctie in een veranderend medialandschap. Ook de polarisatie in het publieke debat over klimaat- en duurzaamheid komt daarbij aan bod.

Beluister meer podcasts van Wageningen University & Research

- Het social media element kan niet getoond worden - controleer uw instellingen