Monitoring van consumentengedrag

Over deze expertise
In het kort- Monitoring consumptiepatronen
- Motieven en drijfveren
- Verschillende consumentengroepen
Inzicht in consumentengedrag is essentieel om gezondere en duurzamere keuzes te bevorderen. Wageningen University & Research monitort consumptiepatronen: wat mensen consumeren, waarom, wanneer en waar. We onderzoeken hoe gedrag en motivatie zich in de loop van de tijd ontwikkelen en waardoor deze ontwikkeling wordt beïnvloed.
We onderzoeken hoe verschillende consumentengroepen keuzes maken en welke motieven daarbij een rol spelen. Hoe wegen consumenten gezondheid, duurzaamheid, prijs, smaak en gemak tegen elkaar af? En welke rol spelen emoties, gewoonten, vaardigheden en sociale normen? Ons onderzoek geeft inzicht in verschillen tussen groepen en in de omstandigheden die keuzes beïnvloeden. Zo helpen we beleidsmakers, retailers, foodservicebedrijven en producenten beter te begrijpen wat gezondere en duurzamere keuzes in de weg staat of juist stimuleert.
Maak kennis met onze monitors
De Agrifoodmonitor is een peiling naar de waardering van de agro- en foodsectoren onder het publiek. Wageningen University & Research voert deze sinds 2012 tweejaarlijks uit, en sinds 2020 jaarlijks. Een representatief panel van ruim 3.500 Nederlanders geeft aan hoe zij de landbouw- en voedselsector waarderen.
De BioMarktMeter is gelanceerd in juni 2025. Deze monitor volgt elk kwartaal de consumentenvraag, omzet, prijzen en percepties van producten met een biologisch keurmerk in supermarkten en foodservice.
Deze monitor wordt gepubliceerd in samenwerking met het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
De Monitor Duurzaam Voedsel brengt de uitgaven van consumenten aan gecertificeerd duurzame producten in kaart via drie verkoopkanalen: supermarkten, foodservice (zoals horeca en catering) en speciaalzaken. De gegevens zijn gebaseerd op de verkoop van producten met een onafhankelijk gecontroleerd duurzaamheidslabel.
De Eiwitmonitor is een jaarlijks onderzoek waarmee Wageningen University & Research de voortgang meet richting het doel van de Nederlandse overheid: een evenwichtige verhouding van 50 procent dierlijke en 50 procent plantaardige eiwitconsumptie. Deze monitor combineert enquêtegegevens en data-analyse om inzicht te geven in het consumptiegedrag van Nederlanders met betrekking tot eiwitten.
Doe inspiratie op
Aanvullende producten en diensten (3)
Neem contact op met onze expert
Heeft u een vraag over het monitoren van consumentengedrag of wilt u samenwerken? Neem dan contact op.
dr.ir. MF (Mieke) Weegels
Teamleider Consumer Research






