Wageningen Aquacultuur, Onderzoek en Onderwijs (W-ARE)

Bij Wageningen University & Research (WUR) werken meer dan honderd onderzoekers aan aquacultuur, zowel in fundamenteel als in toegepast onderzoek. Dit omvat wetenschappelijke kennis en expertise over visvoeding en -gezondheid, kweek en aquacultuursystemen, maar ook over schelpdieren en algen. Wageningen Aquaculture Research & Education (W-ARE) is een gezamenlijk initiatief om een laagdrempelig online portaal te bieden voor onze expertise, faciliteiten en onderwijs. W-ARE staat bovenal voor de gedeelde ambitie van Wageningen University en haar onderzoekscentra om te werken aan duurzame aquacultuur.

• W-ARE

Bekijk onze expertises

Meer weten over W-ARE? Neem contact op met:

Aquatische onderzoeksfaciliteit (CARUS-ARF)

Ons experimenteel onderzoek steunt sterk op de ultramoderne infrastructuur van de Aquatic Research Facility van Carus (Carus-ARF) die een grote verscheidenheid aan vis- en schaaldiersoorten biedt, waaronder zalm, forel, paling, zeebaars, yellowtail kingfish, garnalen en meer.

Specifiek pathogeenvrije vis (SPF) is beschikbaar voor de meeste soorten van belang. Dit zijn onder meer tilapia en gewone karper, evenals een groot aantal stammen van zebravissen die geschikt zijn voor een diepgaande analyse van fysiologische mechanismen en visualisatie van de interactie tussen gastheer en ziekteverwekker in een levende gastheer.

Wageningen University & Research maakt deel uit van het grootschalige Transnational Access (TNA)-programma AquaExcel3.0, waardoor externe onderzoekers toegang krijgen tot de faciliteiten van de partners via het indienen van onderzoeksvoorstellen.