Project

Duurzaam Toerisme in Alblasserwaard-Vijfherenlanden

De Alblasserwaard-Vijfheerenlanden is een regio in de provincie Zuid-Holland. Het is een landelijke en historisch rijke omgeving die bekend staat om zijn karakteristieke landschap van polders, waterwegen en molens. Het gebied wordt gekenmerkt door uitgestrekte polders, omringd door rivieren.

Stichting BlauwZaam werkt in nauwe samenwerking met diverse belanghebbenden in de regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden aan initiatieven die tot doel hebben de regio te verduurzamen, met als ultiem doel een omgeving te creëren waarin ondernemen, werken, wonen en recreëren voor iedereen aangenaam is. Als een actief lid van de Gebiedscoalitie, die via het programma Gebiedsdeal5 projecten initieert en coördineert, speelt BlauwZaam een cruciale rol in het realiseren van duurzame plannen voor de regio.

Doel

Een van de voornaamste doelstellingen van BlauwZaam is het bevorderen van waardevol toerisme in de Alblasserwaard-Vijfheerenlanden. Hierbij streeft BlauwZaam ernaar om gemeenschappelijke perspectieven te ontwikkelen met betrekking tot recreatie en toerisme. Door samen te werken met lokale partners en stakeholders wil Blauwzaam begrijpen wat de unieke kenmerken van de regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden zijn en hoe Blauwzaam deze kan benutten om duurzaam toerisme te bevorderen. Samen werkt Blauwzaam aan het behouden en versterken van de aantrekkelijkheid van de regio, zowel voor bewoners als bezoekers, en dragen zij bij aan een bloeiende en duurzame toekomst voor de Alblasserwaard-Vijfheerenlanden.

Alblasserwaard-Vijfheerenlanden, gelegen in de buurt van Rotterdam, Nederland, is een landelijke regio die vaak onder de radar blijft voor het grote publiek, vooral onder toeristen. Echter, binnen deze regio bevindt zich een schat van werelderfgoed: Kinderdijk. Hoewel Kinderdijk een trekpleister is, heeft dit fenomeen uitdagingen met zich meegebracht voor de lokale bewoners. De overmatige drukte en verkeersoverlast hebben de levenskwaliteit in de omgeving aangetast, wat leidde tot zorgen over het behoud van de natuurlijke schoonheid en de leefbaarheid voor de bewoners. Bovendien blijven de omliggende dorpen en gebieden in de regio grotendeels onontdekt door toeristen, wat resulteert in gemiste economische kansen en werkgelegenheid.

De uitdaging voor Alblasserwaard-Vijfheerenlanden is om duurzame toerisme-initiatieven te creëren die de gehele regio ten goede komen en op waardevolle wijze, waarde toevoegend aan de leefbaarheid van de streek. Het ontwikkelen van strategieën om de toeristische druk te reguleren en tegelijkertijd andere delen van de regio te promoten, is van essentieel belang om de economische welvaart en de leefomstandigheden van alle bewoners te verbeteren, terwijl de natuurlijke en culturele schatten worden gekoesterd. Daarbij word er ook gezocht naar een vorm van toerisme waarbij sprake is van direct contact tussen bewoners en bezoekers. Niet souvenirs en selfies, maar gesprekken en kennismaking (Het Zwerflandschap).

Onderzoeksvragen:

• Wat zijn de succesvolle en inspirerende toerismestrategieën in plattelandsgebieden elders?
  • Wat is de perceptie van de bewoners en belanghebbenden over toeristen?
  • Wat zijn de potenties van het gebied op dit gebied?
  • Van welke partijen is commitment nodig om een pilot tot stand te brengen?
  • Hoe vertalen we dit duurzame alternatief naar een verdienmodel voor zowel de deelnemers als de initiatiefnemers, zonder het idealistische uitgangspunt af te breken?