Oproep

PLANTMEAT: een onderzoek naar plantaardige vleesvervangers en hun impact op darmgezondheid

Kant-en-klare vleesvervangers zijn een opkomende productgroep, die het makkelijker maken dierlijke vleesproducten in het dieet te vervangen of te verminderen. De voedingsstoffen samenstelling van deze vleesvervangers is anders dan dierlijk vlees, ze bevatten bijvoorbeeld meer vezels en minder verzadigd vet. Dit zou effect kunnen hebben op de darmen en de bacteriën in de darmen. Wij willen onderzoeken of het eten van vleesvervangers de samenstelling van darmbacteriën en hun functionaliteit kan beïnvloeden binnen 2 weken.

Wat staat er voor u tegenover?

U ontvangt 55 euro, een reiskostenvergoeding tot een max van 20km enkele reis (0.19 euro per kilometer) en de gemaakte kosten voor de kant-en-klare vleesvervangers worden aan het einde van de studie vergoed.

Wat wordt er van u verwacht?

Voor de PLANTMEAT studie zoeken wij gezonde mensen die tijdelijk hun vlees consumptie willen vervangen door kant-en-klare vleesvervanger consumptie. Meedoen aan dit onderzoek duurt 4 weken. Tijdens deze 4 weken vragen wij u om 2 weken het eten van vlees te vervangen door vleesvervangers en 2 weken uw normale eetpatroon met vlees aan te houden. Tijdens deze 4 weken moet u 3 keer een ontlastingsmonster verzamelen: vóór de start van de studie, na 2 weken en na 4 weken. Verder komt u 3 keer voor een kort bezoek naar de universiteit, om een ontlastingsmonster in te leveren. Daarnaast moet u voor de start één keer naar de universiteit komen om een verzamelpakket voor de ontlastingsmonsters op te halen.

Samengevat wordt er van u verwacht:

• 2 weken het eten van vlees vervangen door het eten van kant-en-klare vleesvervangers
  • 4 keer een bezoek brengen aan de Wageningen Universiteit
  • 3 keer ontlasting verzamelen (thuis)
  • Bonnetjes en foto’s verzamelen van de geconsumeerde vleesvervangers (thuis)
  • Vragenlijsten invullen

Meedoen?

U komt in aanmerking voor deelname indien u:

• Een goede algemene gezondheid hebt
  • Meer dan 5x per week vlees eet (diner)
  • Tussen de 18 en 70 jaar oud bent
  • Een BMI tussen 18.5-29.9 hebt
  • Bereid bent om 3 ontlastingsmonsters te verzamelen en te doneren
  • Niet allergisch bent voor soja of andere ingrediënten van vleesvervangers
  • Geen antibiotica hebt gebruikt in de laatste 6 maanden
  • Niet op regelmatige basis (meer dan 2x per week) kant-en-klare vleesvervangers consumeert

Interesse?

Als u geïnteresseerd bent, lees dan de informatiebrochure. Hierin staat meer informatie over het onderzoek en wanneer u kan deelnemen.

Voor vragen kunt u contact opnemen met het onderzoeksteam via plantmeat@wur.nl.