Over ons

Wetenschapsknooppunt Wageningen University brengt wetenschap in de klas. We nodigen kinderen en (aankomende) leerkrachten uit op de universiteit en brengen wetenschap en techniek in de klas door middel van aantrekkelijke lesactiviteiten. Zo maken kinderen en (aankomende) leerkrachten kennis met onderzoekend en ontwerpend leren.

Kinderen en wetenschappers hebben meer gemeen dan je denkt! Nieuwsgierig als ze zijn, ontdekken ze op hun eigen, creatieve manier de wereld om zich heen en verwonderen zich erover. Wat is er mooier dan kinderen en wetenschappers met elkaar verbinden om zo hun onderzoekende houding nog meer te stimuleren en uit te dagen! Vanuit deze gedachte ontstond in 2010 het Wetenschapsknooppunt. Initiatiefnemers waren de universiteit, maar ook Kenniscentrum Wetenschap & Techniek en de Christelijke Hogeschool Ede. Nog altijd is in al onze activiteiten het doel Wetenschap- en Techniekonderwijs voor jonge kinderen in het basisonderwijs te stimuleren.

We nodigen regelmatig schoolkinderen en hun leerkrachten uit op onze universiteit of gaan naar scholen toe. We organiseren ieder jaar verschillende activiteiten, zoals de kinderuniversiteit, Junior Science Labs, de Ontwerpwedstrijd, Wetenschapper in de Klas en Senior Science Lab.

'Het is vertederend en hartverwarmend om basisschoolleerlingen proefjes te zien doen of vragen te zien stellen aan hoogleraren. Serieus, enthousiast en nieuwsgierig. Het wetenschapsknooppunt laat kinderen in het basisonderwijs niet alleen kennismaken met onderzoekend leren en ontwerpen, ze ontdekken ook veel over gezond eten, de bodem, natuur en milieu.'
Frank Bakema, manager of Education, voorzitter Wetenschapsknooppunt Wageningen University

We bieden daarnaast ook de webapp TOOL voor Onderzoekend leren aan waarmee leerlingen aan de slag gaan met onderzoekend leren. Daarnaast zijn er lespakketten en inspiratiekaarten beschikbaar. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld klimaat, dieren en gezondheid. De pakketten zijn ontwikkeld door wetenschappers, pabo-studenten en leerkrachten.

Proefschrift effecten van outreach op de motivatie van leerlingen

Wageningen University bereikt jaarlijks via Wetenschapsknooppunt en Food Valley Netwerk VO-HO meer dan 15.000 leerlingen en docenten in het basis- en voortgezet onderwijs. Annemieke Vennix vertelt in deze video over de effecten van outreach op de motivatie van leerlingen.

CHE algemeen full colour.jpg

WUR_RGB_standard.png