Stage: Caribische haaien en roggen

Wageningen University & Research is op zoek naar studenten voor het uitvoeren van BRUV surveys op één of meerdere riffen (afhankelijk van de startdatum). Deze studenten zullen samenwerken met lokale natuurbeschermingsorganisaties, om de onderzoeken te plannen en uit te voeren. Ook komt het verzamelen van milieugegevens zoals coördinaten, bodemdiepte, habitattype en zeewateroppervlaktetemperatuur aan bod.

Achtergrond van het project

Deze studie, die voortbouwt op uitgebreide onderzoeken die van 2012 tot 2017 zijn uitgevoerd rond de riffen van Saba, Sint Eustatius, Sint Maarten en Curaçao, zal de elasmobranch-populaties (haaien en roggen) opnieuw beoordelen nadat de MPA (Mariene Protected Area) werd opgericht.

De student zal gegevens op een systematische manier beheren en opslaan - voor en na het analyseren van video-opnamen - om de rijkdom aan elasmobranch (MaxN), soortenrijkdom, gedrag en habitatgebruik te bepalen. Verder wordt de student betrokken bij de dagelijkse activiteiten van lokale natuurbeschermingsorganisaties, om hun werk te ondersteunen.

Dit onderzoek, dat een vervolg is op het Global Finprint-onderzoek heeft als doel belangrijke gegevens te leveren over lokale elasmobranch-populaties, ter ondersteuning van verbeterde beschermingsmaatregelen in de Nederlandse Caraïben en ter informatie voor wereldwijde beschermingsstrategieën voor haaien.

Doel van de stage

Het doel van deze stage is het beoordelen van de impact van recent ingestelde Marine Protected Areas (MPA's) op elasmobranch-gemeenschappen in de Nederlandse Cariben met behulp van Baited Remote Underwater Video (BRUV) surveys.

Vaardigheden

• Videobeeldanalyse
  • Gegevensbeheer
  • Elasmobranch identificatie
  • Statistische gegevensanalyse

Vereisten

• Interesse in tropische kraakbeenecologie
  • Goede organisatorische en sociale vaardigheden
  • Aandacht voor detail
  • Ervaring met veldwerk onder uitdagende omstandigheden
  • Ervaring met projectmanagement
  • Basiskennis van R

Reageren met een motivatie kan tot 1 augustus 2024.