Schilderij met mooi verhaal geschonken aan Wageningen Marine Research

4 oktober 2021

Op zaterdag, 25 september, heeft het bestuur van de Vereniging van Reünisten Zeevaartschool Den Helder een prachtig schilderij geschonken aan Wageningen Marine Research.

De overdracht vond plaats tijdens de reünie van de vereniging op Fort Westoever waar de voorzitter van de vereniging Ruud Markus het overhandigde aan Martin Scholten (voormalig directeur Wageningen Marine Research).

Vanaf de opening in september 1930 was de Zeevaartschool de plek voor een civiele maritieme opleiding inclusief internaat. In 2000 werd de school gesloten en de opleiding ondergebracht bij het ROC.
De vereniging heeft gestreden voor het behoud van het gebouw, en was daarom ook in hun nopjes toen deze na jaren lange leegstand weer in ere en glorie werd hersteld met dezelfde thematiek, namelijk de zee.
Wageningen Marine Research heeft zich in november 2015 gevestigd in de Zeevaartschool. Hiermee was de link met de maritieme wereld in het gebouw weer hersteld.

Het schilderij.jpg

Het schilderij, waarop twee leerlingen voor de school zijn afgebeeld, is altijd in het bezit geweest van een oud leerling van de Zeevaartschool. Na zijn overlijden is het in legaat gekomen van de erfgenamen welke het aangeboden hebben aan de Helderse Historische Vereniging. Uiteindelijk is het bij de Vereniging van Reünisten Zeevaartschool Den Helder terechtgekomen.
Het bestuur van de vereniging wilde het schilderij graag schenken aan Wageningen Marine Research om het verband van verleden en toekomst van het gebouw te verenigen.

“Wij zullen er goed op passen en het een mooie plek geven waar het tot zijn recht komt” gaf Martin Scholten aan tijdens de overhandiging.

“Het verleden en de toekomst van de Zeevaartschool liggen in elkaars verband.
De zee is van belang voor de wereldeconomie door de verbinding via de scheepvaart, maar ook voor de ecologie, de zee is het hart van moeder aarde.
Nu is in de Zeevaartschool de maritieme economie en maritieme ecologie met elkaar verbonden” aldus Martin.

Het schilderij heeft een plek gekregen op de begane grond van de Zeevaartschool waar het met het oude kompas van de Zeevaartschool, bel en plaquette mooi tot zijn recht komt.

Schilderij in de ZVS.jpg

Tammo Bult (directeur Wageningen Marine Research) zal binnenkort de vereniging uitnodigen om het schilderij op zijn nieuwe plek te komen bewonderen. Als dank wil de vereniging dan graag een presentatie geven over de geschiedenis van de Zeevaartschool voor het personeel van Wageningen Marine Research.