Online Proefstudie - Op naar een Biobased Samenleving

Wil jij weten hoe je van garnalen plastic maakt? Ben je benieuwd hoe een Biobased samenleving eruitziet? Of wat er allemaal komt kijken op de weg daar naartoe? Doe mee met de gratis online proefstudie en je weet het allemaal.

Wat is online proefstuderen?

Je leert onze opleidingen beter kennen door het volgen van gratis online lessen. Deze proefstudie bestaat uit vier lessen van elk één uur. Je volgt online minicolleges van docenten en studenten en maakt opdrachten vanuit je luie stoel.

En heb je vragen? Je wordt begeleid door studenten van de opleidingen Plantenwetenschappen en Agrotechnologie, dus dit is jouw kans om al je vragen over de opleidingen en het studentenleven in Wageningen te stellen aan de ervaringsdeskundigen!

Momenteel niet beschikbaar

Wat leer je tijdens deze cursus?

Tijdens deze cursus leer je de biobased economy kennen. Hoe ziet onze samenleving eruit als we overgaan van het gebruik van fossiele grondstoffen naar grondstoffen op basis van biomassa? Dat fossiele grondstoffen een keer opraken, dat weten we al een tijd. De vraag is: hoe kunnen we het gebruik ervan vervangen? Met zonne- en windenergie alleen kom je er niet; daarmee kun je geen plastics, chemicaliën en bijvoorbeeld hulpstoffen voor medicijnen maken. Deze cursus trekt je de wereld van de biobased economy in, waar hernieuwbare, duurzame grondstoffen op basis van biomassa de dienst uitmaken.

Je ontdekt hoe de opleidingen Plantenwetenschappen, Agrotechnologie, Milieuwetenschappen en Biotechnologie je opleiden om bij te dragen aan de transformatie naar een biobased samenleving. Je beantwoordt onder meer de volgende vragen:

• Welke rol speelt wetenschap in de transitie naar een biobased economy?
  • Wat is het verschil tussen plantveredeling en genetische modificatie?
  • Wat zijn de generaties biomassa?
  • Waarom zijn bioraffinage en cascadering van belang bij de transitie naar een biobased economy?
  • Wat is de food vs. fuel discussie?

Bij elk onderwerp zijn er video’s gemaakt waarin onze onderzoekers en studenten uitleggen voor welke uitdagingen we staan. Daarna kun je zelf aan de slag met de opdrachten.