Project

Beheer invasieve exoten in de praktijk

Invasieve exotische plantensoorten zorgen zowel in landelijk als stedelijk gebied en rondom infrastructuur voor grote problemen. Beheerders van natuurlijke terreinen, de openbare ruimte en agrariërs kunnen beschikken over gevalideerde kennis en informatie over de aanpak van diverse exoten via het Kennisnetwerk Invasieve exoten (www.invasieve-exoten.info).

Ondanks de beschikbaarheid van gevalideerde kennis over de aanpak van diverse exoten geven waterschappen, gemeenten, infra-bedrijven en ecologische adviesbureaus aan dat er een gat zit tussen de beschikbare kennis bij de beleidsmakers, planners en ecologen enerzijds en de mensen die in de praktijk te maken krijgen met invasieve exoten (de uitvoerders) bij o.a. grondwerken, maai en onderhoudswerkzaamheden anderzijds. Door gebrek aan praktische kennis op maat bij deze groep over het herkennen van invasieve exoten en een handelingsperspectief vindt er onbedoeld verspreiding van exoten plaats. Dit zorgt voor hogere kosten om deze soorten achteraf nog te bestrijden, voor zover dat dan nog mogelijk is. In dit project willen we specifiek voor uitvoerenden in het MKB (groenaannemers, hoveniers, loonbedrijven, bedrijven in de sector grond-, weg- en waterbouw) bestaande informatie ‘vertalen’ naar instructie- en voorlichtingsmaterialen passend bij de doelgroep (ongeschoold en laaggeschoold personeel). Het doel is verdere (onbedoelde) verspreiding van invasieve exoten tegen te gaan. Voor het ontwikkelen van de materialen wordt gebruik gemaakt van de beschikbare kennis bij WUR en het Kennisnetwerk Invasieve Exoten.

Publicaties