Project

Van vervuiling naar circulaire oplossing

In lage- en midden-inkomenslanden hebben markten een aanzienlijk marktaandeel. Vooral voor verse voedingsmiddelen zoals groente, fruit, vlees en vis doen consumenten vaak een beroep op deze markten. Central de Abasto van Mexico City (CEDA) is een van de grootste versmarkten ter wereld.

CEDA vestigt ongeveer 10.000 bedrijven en is de belangrijkste leverancier van verse levensmiddelen voor Mexico-Stad. Tegelijkertijd wordt CEDA geconfronteerd met grote uitdagingen. Geschat wordt dat CEDA gemiddeld 294 ton voedselafval per dag genereert. Het grootste deel hiervan wordt gestort.

Dit project is gestart om CEDA te ondersteunen bij zowel het reduceren van de hoeveelheid afval, als het voorkomen dat voedsel wordt gestort en broeikasgassen worden uitgestoten. CEDA wordt bij het bereiken van de SDG 12.3 - en andere hieraan gerelateerde SDG doelen in een gerichte aanpak ondersteund.

Een expertise team van Wageningen Food en Biobased Research (onderdeel van Wageningen University en Research) zal CEDA voorzien van relevante instrumenten en de nodige kennis om haar voedselverspilling tegen 2030 te halveren en verliezen in de productie- en toeleveringsketens te verminderen, met inbegrip van verliezen na de oogst. Speciale aandacht zal worden besteed aan het vaststellen van baseline data, het identificeren van hotspots (producten en ketenstadia), het benoemen van impactvolle interventies, en het creƫren van een toolkit voor opschaling. Deze op maat gemaakte instrumenten en modellen zullen worden gekoppeld aan de 3-stappen aanpak "Target - Measure - Act".

Publicaties