Pan-Europees onderzoek voor gezondere bodems in Europa

21 februari 2023

60-70% van de bodems in Europa wordt momenteel als ongezond beschouwd. Onlangs ging het BENCHMARKS-project van start, wat zich richt op het monitoren van de bodemgezondheid over het hele continent. Het brengt een consortium uit heel Europa samen in transdisciplinair onderzoek dat vijf jaar zal duren.

Het BENCHMARKS-project bestaat uit 29 partners uit heel Europa, de Europese
Commissie, haar Joint Research Centre, en vertegenwoordigers uit het
bedrijfsleven en sectoren op het gebied van landbeheer. De lancering van het
project vond plaats tijdens een ceremonie in Wageningen.

Meer gezonde bodems in 2030

Volgens een gezamenlijke beoordeling door de Soil Health and Food-missie en het Joint Research Centre van de Europese Commissie, wordt 60-70% van de Europese bodems momenteel als ongezond beschouwd. Bijvoorbeeld door vervuiling, een teveel aan voedingsstoffen, verdichting of bodemdegradatie (A Soil Deal for Europe, Europese Commissie, 2022a). Prof. Rachel Creamer, projectcoördinator: "Bij de monitoring van bodemgezondheid moet je altijd rekening houden met de lokale context".

De Soil Health and Food-missie wil dat in 2030 75% van de Europese bodems gezond is, of aanzienlijk verbeterd. Dit is in overeenstemming met een nieuwe EU-wet over het beschermen van bodemgezondheid. Ook de particuliere sector doet voorstellen voor duidelijke visies op duurzame voedselsystemen. Bijvoorbeeld 1000 landscapes for 1 billion people, het platform 100 million farmers van het World Economic Forum, en het initiatief Regen10 van de World Business Council on Sustainable Development.

Hoe draagt BENCHMARKS bij?

Het meten van het succes van deze publieke en private initiatieven, via geharmoniseerd monitoren van Europese bodems, is een belangrijke en enorm complexe taak. Het vereist coherente maar context-specifieke monitoring op verschillende schalen, voor meerdere vormen van landgebruik, en in alle EU-lidstaten. BENCHMARKS werkt samen met belanghebbenden (landbouw, bosbouw, stadsplanners, vertegenwoordigers uit de waardeketen, onderzoekers, lokaal bestuur en beleidsmakers) uit 24 verschillende landschappen. Samen zullen zij bepalen hoe de bodemgezondheid in heel Europa kan worden gemonitord. Hierbij wordt ook rekening gehouden met de lokale context van landbeheer.

De doelstellingen van het BENCHMARKS-project zijn:

1. Een duidelijke, gebruiksvriendelijke tool te bieden voor het evalueren van de bodemgezondheid, die transparant, geharmoniseerd en kosteneffectief is.
  2. Het definiëren van geschikte indicatoren die relevant zijn voor de beoordeling van bodemgezondheid onder diverse soorten landgebruik en klimaatzones in heel Europa.
  3. Een bodemgezondheidsdashboard te ontwikkelen voor landbouw, bosbouw en stedelijke omgeving, dat geschikt is voor gebruik op verschillende schalen (van perceel tot op Europese schaal).
  4. Bij te dragen aan het verbeteren van bestaand Europees beleid en regelgeving met betrekking tot bodemgezondheid.

BENCHMARKS ontvangt 12 miljoen euro financiering van de Europese Commissie, als onderdeel van de Horizon Europe Call HORIZON-MISS-2021-SOIL-02-02 om indicatoren voor bodemgezondheid en bodemfuncties te valideren en verder te ontwikkelen.

Het consortium bestaat uit 29 partners uit 10 EU-landen, plus Noorwegen, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Dit zijn onder andere universiteiten, instellingen voor toegepast onderzoek, kleine en middelgrote ondernemingen, en lokale overheidsorganisaties. Het project wordt gecoördineerd door prof. Rachel Creamer van Wageningen University & Research.