Rifhaaien lopen veel groter risico op uitsterven dan eerder gedacht

20 juni 2023

Volgens een nieuwe studie die vorige week in Science werd gepubliceerd, worden rifhaaien met uitsterven bedreigd door overbevissing. De vijf belangrijkste haaiensoorten die op koraalriffen leven, te weten: grijze rifhaai, zwartpuntrifhaai, witpuntrifhaai, verpleegsterhaai en Caribische rifhaai - zijn wereldwijd met gemiddeld 63% procent afgenomen, concluderen wetenschappers na een vijfjarig internationaal onderzoek dat wordt gefinancierd door de Paul G. Allen Family Foundation.

“Deze studie geeft een goed beeld van de afname van de populatie van rifhaaien wereldwijd vanwege het zeer grote aantal riffen en landen dat is onderzocht," aldus Twan Stoffers, onderzoeker binnen de Aquacultuur en Visserij groep van Wageningen University & Research, en één van de vele onderzoekers die meegewerkt heeft aan deze grootschalige studie. "De resultaten van deze studie vertellen ons dat het probleem voor haaien op koraalriffen veel groter is dan iedereen dacht."

De resultaten van dit nieuwste onderzoek, dat meer dan 22.000 uur aan videobeelden omvat van onderwater video-opnames in 391 riffen in 67 landen en gebieden, geven aan dat wereldwijde overbevissing de belangrijkste boosdoener is die rifhaaien richting uitsterven drijft.

Haaien en roggen komen oorspronkelijk veel voor in tropische koraalriffen, maar naarmate deze riffen zwaarder worden bevist, raak je zowel haaien- als roggensoorten kwijt, afhankelijk van de omvang van de visserij en de methodes die gebruikt worden. Vaak wordt een rif met verhoogde visserijdruk gedomineerd door roggen, wat kan leiden tot een verstoring van het voedselweb. Het verlies van haaien kan ook gevolgen hebben voor de algehele gezondheid en functie van het ecosysteem van koraalriffen.

Hoewel overbevissing en slecht management van riffen in verband worden gebracht met de afwezigheid van haaien en roggen, komen ze nog steeds veel voor in beschermde mariene gebieden (MPA's) en op riffen waar het vissen op haaien verboden of sterk gereguleerd was, blijkt uit dit onderzoek. Stoffers verduidelijkt: "Dit zie je onder andere in Caribisch Nederland, waar de territoriale wateren en dus de riffen rondom Bonaire, Saba en St. Eustatius een MPA zijn, en juist hier nog relatief veel haaien en roggen aangetroffen worden”. “Ook wordt hier van oudsher weinig gevist op deze soorten, wat ervoor kan zorgen dat in deze studie Caribisch Nederland nog best aardig scoort als het gaat om het voorkomen van haaien en roggen”.

Caribische Rifhaai - Foto door Twan Stoffers

De eerste resultaten van dit onderzoek werden eerder al gebruikt om de status van vier van de genoemde haaiensoorten aan te passen naar meer bedreigde categorieën op de Rode Lijst van de International Union for the Conservation of Natures (IUCN). Ze werden ook gepresenteerd tijdens de meest recente Conference of the Partiesof the Convention tijdens de International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora (CITES), waardoor wereldregeringen het baanbrekende besluit konden nemen om de handel in deze en meer dan 50 andere haaiensoorten beter te reguleren.

"Dit betekent dat er geen handel mag plaatsvinden vanuit landen waar de vangst van de soort een bedreiging vormt voor het voortbestaan ervan," aldus Stoffers. “Onze studie kan worden gebruikt om vast te stellen in welke landen dergelijke vangsten schadelijk zouden zijn. We moeten nu reageren om het wereldwijd uitsterven van haaiensoorten te stoppen."

Meer dan 150 onderzoekers, waaronder Wageningen University & Research, en meer dan 120 instituten wereldwijd hebben bijgedragen aan dit onderzoek.