
Dossier
Klimaat in de stad
Groen is essentieel voor een klimaatbestendige en duurzame omgeving in de stad. Groen verbetert het milieu, zorgt voor minder luchtvervuiling, zorgt voor waterberging, dempt geluidshinder en verkoelt in warme perioden. Het koelen van de warme stadslucht kan bijvoorbeeld door de strategische aanleg van open gebieden. In dit dossier vindt u nieuws, achtergronden en resultaten van onderzoek naar klimaat in de stad.
Nieuws 2019-2020
-
Groen in de wijk als maatregel tegen hitte
-
Weerballonnen meten: hittekoepel Amsterdam bereikte hoogte van 120 meter
-
Geen perfectie, wel perspectieven na stille revolutie in de Meteorologie
-
Hitte-eilanden in de stad zorgen voor hoge temperaturen
-
Weerballonnen meten hitteverschil stad en platteland
-
Groene daken voor een leefbare stad
-
Op de natuur geïnspireerde oplossingen voor stedelijke klimaatverandering
Nieuws 2017-2018
-
Natuur, omdat de stad het waard is
-
Het ontwerpen van stedelijke waterpartijen die echt verkoelen
-
Het stedelijke ‘windeiland-effect’
-
Gert-Jan Steeneveld bij Radio EenVandaag: Navigatiesysteem voor gezondste fietsroute
-
Zeven redenen om te investeren in een groene stad
-
Actieprogramma Klimaatadaptief bouwen van start; informatiebijeenkomst op 29 maart
-
Groene daken zorgen voor meer leefbare steden
-
Maakt hitte straks leven onmogelijk in de Indus-Gangesvlakte?
-
Hasse Goosen bij Nieuwsuur: 'Nederland kwetsbaar voor extreme weersomstandigheden'
-
Tim van Hattum bij BNR Bouwmeesters: Klimaatbestendig bouwen
Nieuws 2015-2016
Nieuws 2012 -2014
-
Arnhem plant eerste ‘stadsklimaatboom’ ter wereld
-
Hittestresskaart voor straten in Nederland
-
Resource: Stadsgroen maakt warmte dragelijk
-
Stadstemperatuur meten met smartphones
-
Film 'Voor een beter stadsklimaat' op Kennis voor Klimaat TV
-
Metingen aan stedelijke zomerhitte in Wageningen
-
Eerste landelijke regenkaarten via mobiele telefoonnetwerk
-
Summer in the City: weersvoorspellingen voor de stad in de maak
Publicaties
-
Assessing the Impact of the Urban Landscape on Extreme Rainfall Characteristics Triggering Flood Hazards
Hydrology 10 (2023)1. - ISSN 2306-5338 -
Identifying the geographical potential of rooftop systems : Space competition and synergy
Urban Forestry and Urban Greening 79 (2023). - ISSN 1618-8667 -
Stakeholder-based decision support model for selection of alternative water sources - A path towards sustainable industrial future in Vietnam
Journal of Cleaner Production 385 (2023). - ISSN 0959-6526 -
Whose knowledge counts in nature-based solutions? Understanding epistemic justice for nature-based solutions through a multi-city comparison across Europe and Asia
Environmental Science & Policy 136 (2022). - ISSN 1462-9011 - p. 652 - 664. -
Integrating Biophysical and Economic Assessment: Review of Nature-Based Adaptation to Urban Flood Extremes
Urban Science 6 (2022)3. - ISSN 2413-8851 - p. 53 - 53. -
The set-up and evaluation of fine-scale data assimilation for the urban climate of Amsterdam
Quarterly Journal of the Royal Meteorological Society (2022). - ISSN 0035-9009 -
The Role of International City Networks in Advancing Cities’ Climate Ambitions: A case study of Jakarta
In: Cities and Climate Challenges in Southeast Asia. - : ISEAS - Yusof Ishak Institute (ISEAS (Institute of Southeast Asian Studies)-Yushof Ishak Workshop and Compendium Series ) -
Wat kunnen we leren van andere landen om onze steden hittebestendig te maken?
Wat kunnen we leren van andere landen om onze steden hittebestendig te maken?, RTL nieuws, 2022-07-19, Marjolein Koster, https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5322016/steden-hitte -
Nederland zucht onder de hitte - hoe maak je de stad hittebestendig?
Nederland zucht onder de hitte - hoe maak je de stad hittebestendig?, NOS journaal, as of minute 4, duration ca 3 minutes, 2022-07-19, NOS journaal, https://www.npostart.nl/nos-journaal/19-07-2022/POW_05158314 -
Urban Climate Phenomena as Renewable Energy Sources: student’s design experiments
In: Evolving Norms: Adapting Scholarship to Disruptive Phenomena. - Santa Ana Pueblo, New Mexico : The Council of Educators in Landscape Architecture - p. 307 - 307.